'Omzet Nederlandse supermarkten weer stevig in de lift'
15-05-2020
•
leestijd 1 minuten
•
72 keer bekeken
•
Vorige week was de omzet van de Nederlandse supermarkten met ruim 907 miljoen euro nog altijd 'behoorlijk hoog', constateert onderzoeksbureau IRI. Dit komt waarschijnlijk doordat mensen extra boodschappen voor Bevrijdingsdag en Moederdag insloegen. Daarnaast was het warm weer, wat standaard een impuls geeft aan de verkoop van frisdrank, bier, ijs en barbecueproducten.
Vorige week lag de omzet vergeleken met dezelfde week in 2019 14 procent hoger. Hiermee loopt de omzet van supermarkten inmiddels zo'n 9 procent voor op vorig jaar rond deze tijd. Dat betekent dat er sinds januari al 1,3 miljard euro meer is omgezet dan in dezelfde maanden in 2019. Dit is vooral te danken aan het hamstergedrag bij de uitbraak van het nieuwe coronavirus.
Ook slijterijen profiteren
Niet alleen supermarkten, maar ook slijterijen lijken volgens het IRI te profiteren van de feestdagen die thuis worden gevierd. Zo laat de drankomzet eveneens een duidelijke plus zien. Daarnaast wordt er de laatste tijd minder kauwgom en keelpastilles verkocht. Dit is mogelijk te wijten aan de afname in sociale contacten en het 1,5 meter afstand houden.
De omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken en kaaswinkels steeg in maart met bijna 5 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat zorgde er uiteindelijk voor dat de omzet van bedrijven die levensmiddelen verkopen in het kwartaal als geheel met 6,4 procent omhoog gingen. Dat was de grootste stijging sinds 2008.