Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Ombudsman: DUO moet beter communiceren met student

28-03-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Reinier van Zutphen ombudsman 930x520
De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) komt in aanraking met een deurwaarder. Ombudsman Reinier van Zutphen trekt hierover aan de bel. Hij vindt dat de informatievoorziening van DUO richting (ex-)studenten beter moet om hier verandering in te brengen.  
Grote schulden
Studenten weten soms niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. Kassa liet 18 maart jl . zien dat studenten de afgelopen drie jaar maar liefst 140 miljoen euro moesten ophoesten, omdat ze te laat waren met het stopzetten van hun gratis reisproduct.
Problemen met stopzetten reisproduct 'bron van schulden'
Van Zutphen heeft stevige kritiek op het studentenreisproduct: "Het huidige systeem, waarbij het reisproduct door (oud-)studenten zélf moet worden stopgezet als het recht erop vervalt, is onlogisch en vormt op zich al een bron van schulden." De Nationale ombudsman ontvangt regelmatig klachten van (oud-)studenten, die naar hun zeggen totaal onverwacht met een deurwaarder zijn geconfronteerd die een schuld komt innen. De student moet het reisproduct zelf stopzetten als het recht erop vervalt. Dit leidt tot veel verwarring en onbegrip. Hierdoor vormt het systeem op zich al een bron van schulden, aldus Van Zutphen.
'Persoonlijker informeren'
Uit het onderzoek van de Ombudsman blijkt dat DUO en (oud-)studenten elkaar vaak niet begrijpen. DUO communiceert op een standaardwijze over achterstanden en OV-schulden met een groot aantal digitale berichten, betalingsverzoeken, aanmaningen en notificatiemails. Terwijl deze bij (oud-)studenten in hun digitale post 'verdwijnen' of niet goed worden begrepen door te ambtelijk taalgebruik. De Nationale ombudsman concludeert dat DUO zijn informatieverstrekking effectiever en persoonlijker kan maken. Dit geldt niet alleen voor de informatieverstrekking nadat een schuld is ontstaan, maar ook voor pro-actieve informatie om schulden te voorkomen. Kassa/Nationale Ombudsman
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor