Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ombudsman: 'Claims behoorlijker afhandelen'

24-06-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1878678.jpg
De overheid moet meer aandacht besteden aan een behoorlijke afhandeling van claims. Dat stelt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer. Hij heeft woensdag een rapport overhandigd aan minister Ernst Hirsch Ballin met vijftien spelregels voor behoorlijk omgaan met schadeclaims.
Zeker als de overheid verkeerd zit, moet coulant worden omgesprongen met claims vindt Brenninkmeijer. De overheid moet kiezen voor een persoonlijke benadering om tot een oplossing te komen en luisteren naar ,,het verhaal achter de claim'', aldus Brenninkmeijer in het rapport Behoorlijk omgaan met claims. Volgens hem is dat voor mensen vaak even belangrijk als financiële genoegdoening. Hij adviseert juridische procedures zo veel mogelijk te vermijden en te kiezen voor bemiddeling.
Het onderzoek, over de jaren 2006-2007, toont aan dat de praktijk en de aanpak bij de ministeries verschillend is. Dat heeft ook te maken met de aard van het departement. Zo kreeg Rijkswaterstaat in die jaren 2500 schadeclaims binnen en Onderwijs maar vijf.
ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!