Olieprijs gedaald, brandstofprijs gedaald?
28-04-2010
• leestijd 2 minuten
Iedereen merkt het aan de pomp. De brandstof is weer een stuk voordeliger. Maar is die prijs wel even hard gezakt als de olieprijs?
De ruwe olieprijs stond eerder dit jaar op een recordhoogte van 147 dollar per vat. Rond 25 oktober dit jaar is de prijs alweer teruggelopen naar zo’n 65 euro. Omdat brandstofprijzen meedeinen op de prijs van de ruwe olie, zou je verwachten dat de prijs aan de pomp nu zeker de helft zou moeten kosten van de prijs die men moest betalen in de zomer van dit jaar.
Lagere brandstofprijs
Voor een liter benzine werd toen 1,692 euro per liter afgerekend. Eind oktober ligt dit rond de 1,38 euro. Een stuk lager dus, maar als deze prijs wordt vergeleken met de prijs van een vat ruwe olie kan het nog best tegenvallen. Waar ligt dit nou aan? Paul van Selms van
UnitedConsumers.com
legt uit waar dit mee te maken heeft. Volgens Van Selms lijkt de prijs op het eerste gezicht niet al te hard gedaald, maar schijn bedriegt. Er zou eigenlijk gekeken moeten worden naar de kale brandstofprijs. Pas dan zie je dat de benzineprijs wel degelijk fors is gedaald; met zo’n 36 procent ten opzichte van afgelopen zomer. Dat zou nog wel eens een paar centen lager kunnen. Er wordt echter ook gekeken naar de langere termijn, wat ook bepalend is voor de prijs van de brandstof aan de pomp.
Prijsopbouw van een liter brandstof
Meerdere factoren bepalen de prijs voor een liter brandstof. Zo zijn de euro/dollar-koers bepalend voor de prijs van ruwe olie en daardoor weer bepalend voor de pompprijs. Ook de raffinaderijen spelen een rol in de prijs. Er zijn enkele honderden raffinaderijen in de wereld. Daar wordt ruwe olie verwerkt. Ook in de Botlek, waar veel van onze brandstof vandaan komt. Daar was eerder dit jaar een storing, waardoor de prijs van diesel flink steeg. Inmiddels is ook die prijs weer bijgesteld.
Accijns
Niet geheel onbelangrijk is het deel dat per getankte liter naar de Haagse schatkist vloeit. Voor benzine wordt zo’n 70 cent per liter accijns gerekend, voor diesel ongeveer 40 cent en voor LPG zo’n 7 cent. Totaal gaat er zo’n 10 miljard euro per jaar naar de schatkist. Daarbij komen dan nog de wegenbelasting en de BPM, waardoor de overheid zo’n 19 miljard euro per jaar opstrijkt.