Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Nuon heeft klanten jaren verkeerd voorgelicht

28-08-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
logo-nuon_01.jpg
Energieleverancier Nuon erkent sinds 2002 tienduizenden klanten ,,onvoldoende te hebben geïnformeerd'' over hun stroomcontract. Het bedrijf gaat deze klanten actief benaderen, liet Nuon woensdag weten na berichtgeving in Het Financieele Dagblad.
Natuurstroomcontract
Het gaat om mensen die tussen 1996 en 2002 een zogeheten Natuurstroom-contract hebben afgesloten. ,,Zij verkeerden in de veronderstelling dat zij met de meerprijs die zij betaalden, spaarden voor investeringen in groene stroom. Maar dat klopt niet meer. De toeslag op de stroomprijs wordt nu gestoken in groencertificaten.''
Groencertificaten
Volgens een woordvoerder heeft Nuon de afgelopen 10 jaar wel 558 miljoen euro geïnvesteerd in groene stroom, maar ,,dit bedrag is niet meer 1 op 1 terug te leiden naar de meerprijs van de klanten''. De zegsman benadrukt dat de inkomsten uit groencertificaten wel gebruikt worden voor het onderhouden van waterkrachtcentrales, windmolenparken en de opwek van zonne-energie in Nederland.
50.000 klanten
Het is al jaren niet meer mogelijk om het Natuurstroom-contract bij Nuon af te sluiten. Op dit moment hebben nog zo'n 50.000 klanten het contract. Slechts een deel van hen zou dit tussen 1996 en 2002 zijn aangegaan.
Het is volgens de woordvoerder nog niet duidelijk hoe Nuon de zaak precies met deze klanten wil oplossen. ,,Alle opties worden bekeken.''
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor