NUON gaat geld vragen voor betaling per acceptgiro
01-04-2006
• leestijd 2 minuten
Wie klant is bij NUON, kan betalen per acceptgiro, via internet, of per automatische incasso. Alleen die laatste betaalwijze is voortaan gratis, in alle andere gevallen betaalt de klant €1,- bovenop iedere betaling. Aangezien iedereen maandelijks betaalt, komt dat neer op €12,- per jaar.
In de Verlenging werd er doorgepraat over de Nuon:
Veel klanten zijn het hier niet mee eens, en wel om verschillende redenen.
- men
w/>il keuzevrijheid zonder daar misschien extra voor te hoeven betalen (ze d
w/>ingen je zo min of meer)
- men
w/>il het betalen met eigen geld in eigen hand houden, zeker bij een bedrijf dat zoveel administratieve fouten maakt als Nuon
- automatische incasso is ook een maatregel tegen wanbetalers; maar waarom moeten mensen die iedere maand netjes op tijd per acceptgiro betalen, hiervoor opdraaien?
In een reactie aan klanten die klagen zegt NUON: “De kosten die
w/>ij moeten maken voor een andere betaal
w/>ijze dan automatisch betalen liggen veel hoger. U
w/> periodieke betaling in plaats van betaling per acceptgiro scheelt ons alleen bancaire kosten. Daarnaast is de acceptgiro die
w/>ij u periodiek versturen (meestal maandelijks) tevens een factuur. Bij eventuele
w/>ijziging van het termijnbedrag informeren
w/>ij u met deze acceptgiro, naast andere manieren, ook over het eventueel ge
w/>ijzigde termijnbedrag. Voor u is het meest handig en voordelig over te st
ap/>pen op automatisch betalen. U kunt kiezen
w/>elke dag van de maand u het best uitkomt voor u
w/> betaling. Automatisch betalen biedt veel voordelen: gemak, u voorkomt te laat betalen en houdt toch controle over u
w/> geld”
In de studio probeert Nuon woordvoerder Bart Sikking dit nogmaals aan de aanwezige ontevreden Nuon klanten uit te leggen. Bovendien valt het volgens hem met de ‘administratieve chaos’ bij NUON reuze mee.
Vroeger werden elektriciteit en gas door de overheid geleverd, nu door commerciële bedrijven zoals NUON. De administratieve chaos, constante prijsverhogingen en enorme bonussen voor de NUON bestuurders zetten kwaad bloed; temeer omdat het hier om de voorziening van een primaire levensbehoefte gaat. Een euro voor een acceptgiro schiet dan al snel in het verkeerde keelgat: de Nuon zou zich hiervan wat beter bewust moeten zijn.