NS zet meer tienminutentreinen in vanaf 2022
01-09-2020
• leestijd 1 minuten
NS en ProRail maken het spoor gereed om per 2022 meer tienminutentreinen te kunnen laten rijden. Tussen Schiphol en Rotterdam en tussen Schiphol en Nijmegen moeten vanaf dat jaar elke tien minuten een trein rijden.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Spoor) schrijft dat aan de Tweede Kamer. Tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt al zo'n tienminutentrein. De verbinding tussen Nijmegen en Schiphol, via Arnhem en Utrecht was al aangekondigd.
Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden, meldt de NS. Tegelijk met de Intercity's gaat de tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Vanaf 2025 moet de tienminutensprinter doorgetrokken worden naar Den Haag.
Bevolkingsgroei bijhouden
Van Veldhoven wil ervoor zorgen dat de groeiende bevolking goed met het openbaar vervoer kan blijven rijden. Om elke tien minuten een trein tussen Schiphol en Rotterdam, via Leiden en Den Haag, te laten rijden, wordt het te druk op het spoor voor de trein tussen Den Haag en Brussel. Momenteel rijdt die vier keer per uur. Vanaf 2022 moeten reizigers die vanuit Den Haag naar de Belgische hoofdstad willen reizen overstappen op Rotterdam. Dit kan zestien keer per dag en de intercity naar Brussel staat in Rotterdam op hetzelfde perron, aldus Van Veldhoven. De reistijd tussen de Hofstad en Brussel wordt zelfs iets korter.
"We zorgen voor meer treinen op drukke stukken spoor, waar normaal gesproken elke dag honderdduizenden reizigers rijden", schrijft Van Veldhoven. ANP