NS wil oordeel ACM over nieuwe treindienst
20-06-2013
• leestijd 2 minuten
De Nederlandse Spoorwegen zien de komst van een nieuwe treindienst tussen Den Haag en Brussel als mogelijke oneerlijke concurrentie. De NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om oordeel gevraagd over het internationale karakter van de nieuwe lijn.
Economisch overzicht verstoren
Als de dienst ook veel passagiers gaat vervoeren binnen de landsgrenzen, zou dat een economisch evenwicht kunnen verstoren. Dat liet een woordvoerder van het spoorbedrijf donderdag weten.
De ACM wilde niet eerder met een oordeel komen voordat het proces rond de aanbesteding van de nieuwe treindienst zou zijn afgerond. Donderdag maakte de gemeente Den Haag bekend de exploitatie van de lijn te gunnen aan Arriva.
Internationale lijn
Voor het vervoer in eigen land heeft een spoorbedrijf een concessie nodig. Voor een internationale lijn hoeft dat niet. De NS wil graag weten of de zogenoemde Lage Landenlijn van Den Haag en Arriva een internationaal karakter heeft. Beide initiatiefnemers maakten donderdag bekend dat de trein in Nederland stopt in Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal.
Nieuwe dienstregeling
De Lage Landenlijn moet de Beneluxtrein vervangen die in december vorig jaar werd opgeheven. Sinds de Fyra niet meer rijdt, heeft de NS die trein deels in ere hersteld. Hij rijdt nu 8 keer per dag. Volgens de NS-woordvoerder wordt de frequentie in de nieuwe dienstregeling van 2013-2014 verhoogd naar 16 keer.
Als de verbinding van Arriva daadwerkelijk gaat rijden van den Haag naar Brussel zal het voor het eerst zijn dat er op deze noord-zuidverbinding een andere vervoerder actief is dan de NS. ANP