Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

NS schrapt meer dan helft van alle verkoopbalies

09-12-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
trein 1127
Het aantal stations met een vaste ticketservicebalie wordt van 36 teruggebracht naar 15. De Nederlandse Spoorwegen willen personeel en middelen efficiënter inzetten. Het aantal stations waarop reizigers ondersteuning krijgen door zelf te bellen of via de servicezuil op het station neemt wel toe, van 237 naar 253.
Volgens de NS werd afgelopen jaar nog maar 12 procent van de treinkaartjes aan de balie verkocht. In 2004 was dat nog 63 procent. Tjalling Smit van de Raad van Bestuur van de NS: "Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen".

Vijftien locaties blijven over

Op vijftien stations vindt de NS het wel belangrijk om een vaste balie te behouden. Daarbij is onder andere gekeken naar het aantal overstappende reizigers op het station, de complexiteit van het station en het type reiziger dat naar het station komt (bijvoorbeeld toeristen). Servicediensten, zoals Reisassistentie voor reizigers met een beperking, de OV-fiets of de StationsHuiskamer, blijven beschikbaar.

Online verkoop kaartjes in de lift

Steeds meer reizigers kopen hun treinkaartje online: vorig jaar werd bijna 30 procent van alle kaartjes gekocht in de app of op NS.nl. 

Rover: bied alternatieven voor serviceverlening

Reizigersvereniging Rover heeft er begrip voor dat de NS veel loketten wil gaan sluiten op stations. Wel vraagt Rover de NS om met alternatieve manieren van serviceverlening te komen. De vereniging vindt dat de 2,5 miljoen Nederlanders die niet of beperkt digitaal vaardig zijn op het station bij medewerkers terecht moeten kunnen voor assistentie. NS wil op slechts 15 stations bemande loketten behouden. "Dat betekent dat stations zoals onder meer Zwolle, Amersfoort, Hengelo en Haarlem het straks zonder loket moeten doen." Ook zouden de vervoerders met gezamenlijke loketten kunnen komen. "Een medewerker van NS kan ook prima abonnementen voor HTM verkopen en een medewerker van het GVB zou prima een reisadvies voor de NS-trein kunnen geven." ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!