NS pakt krakers ov-chipkaart hard aan
17-02-2011
• leestijd 2 minuten
De Nederlandse Spoorwegen pakt mensen die de ov-chipkaart kraken om gratis te kunnen reizen, hard aan. Inmiddels worden al tientallen fraudeurs vervolgd. Dat heeft NS-topman Bert Meerstadt donderdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het vervoersbedrijf.
,,We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld'', waarschuwde Meerstadt. Zodra er is gefraudeerd en de NS dit ziet, wordt de kaart gedeactiveerd en onbruikbaar gemaakt. Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.
Verbeterde versie
De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ,,Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt. Hij wijst erop dat met de papieren kaartjes in het verleden ook werd gefraudeerd en op veel grotere schaal.
'Volstrekt veilig'
De chipkaart kwam onlangs onder vuur te liggen in Den Haag toen opnieuw bleek dat de kaart vrij gemakkelijk is te kraken. Veel fracties in de Tweede Kamer plaatsten stevige vraagtekens bij de veiligheid van de kaart. Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken. Inmiddels gebruikt volgens hem al meer 20 procent van de treinreizigers de ov-chipkaart.
Ondanks de perikelen met het digitale vervoersbewijs, draaide de NS in 2010 een aanzienlijk beter jaar dan het jaar daarvoor. Het bedrijf had minder last van de economische crisis en wist de kosten in de hand te houden. De nettowinst steeg met ruim 28 procent tot 149 miljoen euro, terwijl de omzet met bijna 8 procent klom naar 3,52 miljard euro.
Toch kijkt Meerstadt met gemengde gevoelens terug op het afgelopen jaar. ,,In de winterse omstandigheden aan het begin en eind van 2010 hebben wij onze klanten niet de dienstverlening geboden die van ons mag worden verwacht. De uitval van de nieuwe Sprinters heeft ook ons onaangenaam verrast'', zegt de directeur.
Waardering
Meerstadt wijst erop dat door de verstoringen in de dienstregeling de jaardoelstellingen voor punctualiteit en gereden treinen niet zijn gehaald. Ook een staking onder schoonmaakpersoneel speelde het bedrijf parten. Treinreizigers waren het afgelopen jaar dan ook iets minder te spreken over de NS. Driekwart van de klanten (75 procent) gaf de NS een waarderingscijfer van 7 of meer. In 2009 was dit 78 procent.
De punctualiteit, die aangeeft in hoeverre de treinen op tijd rijden, daalde licht door het winterse weer. Volgens de internationale vijfminutennorm reed 92,5 procent van de treinen op tijd, vergeleken met 92,8 procent in 2009.
Het vervoersbedrijf is terughoudend over de vooruitzichten. ,,Gezien de onzekere situatie in de markt en het aarzelende economische herstel verwachten wij voor 2011 een beperkte reizigersgroei en zullen wij sterk op de kosten blijven letten.''
ANP