Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

NS: Meer treinen en kortere reistijd in 2022

29-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
223 keer bekeken
  •  
trein logo NS
De dienstregeling van de NS verandert in 2022 waardoor 200.000 reizigers erop vooruit gaan door inzet van meer treinen, betere aansluitingen en snellere verbindingen. Daarentegen zijn 24.000 reizigers iets langer onderweg. Dat blijkt uit een adviesaanvraag van de NS aan regionale overheden en reizigersorganisaties. Dat meldt de Telegraaf. President-directeur Marjan Rintel van NS belooft in die krant ook dat de trein betaalbaar moet blijven en "dat een kaartje niet duurder mag worden".
In 2022 komen er twee doordeweekse nieuwe tienminutentreinen bij, intercityverbindingen met iedere tien minuten een trein. Het gaat hierbij om de trajecten Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol.

Rotterdam en Dordrecht

Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat tegelijk met de intercity's een tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is de eerste stap naar de ‘CitySprinter’, aldus de NS; een ambitie van de NS om iedere 5 minuten een sprinter te laten rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer intercity’s op dezelfde lijn.

Alkaar, Haarlem, Leiden, Utrecht, Driebergen-Zeist en Breukelen

Verder gaat het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem omhoog. In de avond- en ochtendspits gaan er daarnaast meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil de NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.

Noord-Brabant en de Randstad

Voor Zeeuwen wordt de verbinding met Noord-Brabant en de Randstad fors verbeterd, aldus de vervoerder. NS wil één van de twee intercity's per uur fors versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations Vlissingen, Middelburg en Goes. Deze verbinding zal zo'n kwartier sneller in de Randstad zijn. Daarnaast komt er overdag een nieuwe sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal.

Meppel en Zwolle

Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur tussen Meppel en Zwolle kan de sprinter Leeuwarden-Meppel worden doorgetrokken naar Zwolle, zoals dat in het verleden ook het geval was. De sprinter wordt ook sneller, waardoor de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen wordt verbeterd, aldus de NS. De reistijd tussen de Randstad en Friesland wordt hierdoor korter. De sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.

Aantal reizigers

Hoe de reizigersaantallen uiteindelijk uitpakken, is door de impact van corona nog onduidelijk, geeft de NS aan. "Uiteraard blijven we de gevolgen van de coronacrisis nauwgezet monitoren en zullen we waar nodig bijsturen", zegt Rintel in een verklaring van de NS. ANP

Meer over:

reizen, ns
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor