Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
NS: Meer treinen en kortere reistijd in 2022
29-01-2021
•
leestijd 2 minuten
•
223 keer bekeken
•
De dienstregeling van de NS verandert in 2022 waardoor 200.000 reizigers erop vooruit gaan door inzet van meer treinen, betere aansluitingen en snellere verbindingen. Daarentegen zijn 24.000 reizigers iets langer onderweg. Dat blijkt uit een adviesaanvraag van de NS aan regionale overheden en reizigersorganisaties. Dat meldt de Telegraaf. President-directeur Marjan Rintel van NS belooft in die krant ook dat de trein betaalbaar moet blijven en "dat een kaartje niet duurder mag worden".
In 2022 komen er twee doordeweekse nieuwe tienminutentreinen bij,
intercityverbindingen met iedere tien minuten een trein. Het gaat
hierbij om de trajecten Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol en
Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Schiphol.
Rotterdam en Dordrecht
Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat tegelijk met de intercity's een
tienminutensprinter de hele dag rijden, de eerste van Nederland. Het is
de eerste stap naar de ‘CitySprinter’, aldus de NS; een ambitie van de
NS om iedere 5 minuten een sprinter te laten rijden en op meer stations
te laten stoppen, bovenop meer intercity’s op dezelfde lijn.
Alkaar, Haarlem, Leiden, Utrecht, Driebergen-Zeist en Breukelen
Verder gaat het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem omhoog.
In de avond- en ochtendspits gaan er daarnaast meer treinen rijden
tussen Leiden en Utrecht. Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wil de NS
de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
Noord-Brabant en de Randstad
Voor Zeeuwen wordt de verbinding met Noord-Brabant en de Randstad
fors verbeterd, aldus de vervoerder. NS wil één van de twee intercity's
per uur fors versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations
Vlissingen, Middelburg en Goes. Deze verbinding zal zo'n kwartier
sneller in de Randstad zijn. Daarnaast komt er overdag een nieuwe
sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal.
Meppel en Zwolle
Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur tussen Meppel en Zwolle
kan de sprinter Leeuwarden-Meppel worden doorgetrokken naar Zwolle,
zoals dat in het verleden ook het geval was. De sprinter wordt ook
sneller, waardoor de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar
Groningen wordt verbeterd, aldus de NS. De reistijd tussen de Randstad
en Friesland wordt hierdoor korter. De sprinter tussen Groningen en
Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
Aantal reizigers
Hoe de reizigersaantallen uiteindelijk uitpakken, is door de impact
van corona nog onduidelijk, geeft de NS aan. "Uiteraard blijven we de
gevolgen van de coronacrisis nauwgezet monitoren en zullen we waar nodig
bijsturen", zegt Rintel in een verklaring van de NS. ANP