NS krijgt vooral claims kosten treinkaartje
26-11-2010
• leestijd 1 minuten
De NS heeft na de grote storing die Utrecht CS vorige week vrijdag trof vooral veel claims gekregen van reizigers voor vergoeding van het treinkaartje. Daaronder zijn ook schadegevallen van mensen die met de ov-chipkaart hadden ingecheckt, maar door de commotie vergeten waren uit te checken. Dat meldde een woordvoerder van de NS vrijdag.
Op de tweede plaats van de claims staan taxikosten en op de derde plek de kilometerkosten van gestrande reizigers die met een zelfgeregelde auto zijn opgehaald om weer thuis te komen. Daarna volgen andere zaken als declaraties voor maaltijden.
Het treinverkeer was vorige week vrijdag en zaterdag ernstig ontregeld nadat er brand was uitgebroken in de verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht. Duizenden reizigers raakten daardoor in de problemen.
Over aantallen claims kan de woordvoerder van NS nog niks zeggen. ,,Het komt al flink op gang. De verwachting is dat het volgende week nog meer zal zijn.'' Door een staking is er donderdag en vrijdag geen post. De NS wil de schadegevallen zo snel mogelijk verwerken.
Eerder meldde het spoorbedrijf dat het coulanter omgaat met de schadeclaims dan het verplicht is ,,omdat we ons medeverantwoordelijk voelen voor de problemen van reizigers'' Reizigers die menen recht te hebben op een vergoeding, moeten bij hun klacht bonnen leveren. De kosten van vliegreizen die door het ontregelde treinverkeer zijn gemist, worden niet vergoed.
ANP