NS kan op 35 punten verbeteren
19-09-2014
• leestijd 2 minuten
Volgens een folder van Treinreiziger.nl kan de NS op zeker 35 punten verbeteringen doorvoeren. Zo kan de NS rondreiskaarten introduceren voor toeristen, nooit meer dan de werkelijke afstand in rekening brengen, en reizigers automatisch geld laten terug geven bij vertraging. De folder werd donderdagmiddag aan NS overhandigd.
Geld-terug regeling
De reizigerswebsite is blij dat het spoorbedrijf de reiziger op 1, 2 en 3 heeft geplaatst in haar strategie. Maar in de uitvoering is dat nog niet altijd te merken. “Deze zomer is bijvoorbeeld het e-ticket en het papieren treinkaartje voor vaste klanten afgeschaft. Het voornemen van NS om de geld terug bij vertraging-regeling bij Intercity Direct te versoberen moest door de Tweede Kamer worden tegengehouden. Daarom hebben wij een folder met praktische tips gemaakt die NS kan helpen de reiziger op plek 1, 2 en 3 te plaatsen” legt initiatiefnemer Hildebrand van Kuyeren uit.
OV-chipkaart
Met de ov-chipkaart is het treinreizen nodeloos omslachtig en ingewikkeld geworden. Zelfs betalende reizigers worden soms beboet. “Schaf dit af: geef de reiziger met een afgekocht traject de mogelijkheid om drie keer per jaar in- en uitchecken te vergeten. Zonder boete of gedoe. Maar het allermooiste zou zijn als de reiziger in de toekomst achteraf de beste deal krijgt. Dan brengt de reiziger de ov-chipkaart echt voordeel” zegt Van Kuyeren in toelichting op de folder. Toeristen.
Geen speciaal aanbod toeristen
Ook voor toeristen kan NS veel verbeteren, stelt treinreiziger.nl. Zo kunnen toeristen vanuit het buitenland geen contact opnemen met de afdeling gevonden voorwerpen en is er überhaupt geen Engels contactformulier. Bovendien is er geen speciaal aanbod voor toeristen, terwijl het ov-chipkaartsysteem voor deze doelgroep ingewikkeld en duur is.
Positieve reacties
Reizigersorganisaties Rover en Maatschappij Voor Beter OV hebben positief gereageerd op de folder van Treinreiziger.nl. “Rover krijgt dagelijks veel klachten binnen. Ze hebben één ding met elkaar gemeen: de reiziger staat niet centraal. Rover kaart dit probleem regelmatig aan. Via ons wettelijk adviesrecht hebben wij ook al veel bereikt, maar er is nog steeds veel werk te doen. Dat blijkt ook uit deze verbetertips” reageert Rover voorzitter Arriën Kruyt.