NS incasseert tot drie keer toe onterecht abonnementsgeld
16-04-2011
• leestijd 2 minuten
Eind januari 2010 wordt van de rekening van Cissy Luijten-Vervaart uit Breda € 9,50 afgeschreven door de NS. Voor een OV-fietsabonnement, om op trein-, bus- en metrostations een fiets te huren. Maar Cissy heeft nooit zo’n abonnement afgesloten en ze heeft zelfs nooit iets met de NS te maken gehad.
Ze neemt direct contact op met de online-helpdesk van OV-fiets. Vervolgens krijgt Cissy een mail terug dat ene mevrouw van der Laar sinds december 2009 een abonnement heeft, dat opzeggen kan, via de website, maar niet met terugwerkende kracht. Cissy is hoogst verbaasd. Ze heeft geen idee wie mevrouw van de Laar is. Ze legt een en ander nog een keer uit aan de helpdesk en laat de € 9,50 terugstorten op haar rekening. En ze denkt dan dat alles in orde is, maar…
Een jaar later wordt er opeens € 10,00 van de rekening van Cissy afgeschreven. Blijkbaar is het abonnementsgeld met € 0,50 verhoogd! Er volgt een eindeloze mailwisseling met de helpdesk van OV-fiets. Cissy laat weer het bedrag storneren, maar de NS OV-fiets-ellende is nog niet voorbij… Cissy komt er namelijk achter dat de NS in 2010 voor de tweede keer € 9,50 heeft afgeschreven, nadat Cissy het bedrag heeft laten terugstorten dus. En omdat Cissy daar pas een jaar later achter komt, kan ze dat bedrag niet meer terughalen.
Als Cissy met de Belbus naar het hoofdkantoor van NS gaat, verzekert woordvoerder Eric Trinthamer haar dat een en ander definitief geregeld zal worden. Hij geeft ook aan dat de NS structureel meer aandacht aan dit soort meldingen zal gaan geven in de toekomst. Zodat mensen voortaan meteen een goed antwoord krijgen. Inmiddels heeft Cissy de € 9,50 teruggestort gekregen en een mooie bos bloemen gehad van de NS.
Ook u kunt de Belbus inschakelen, schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, of stuur een mail naar
belbus@vara.nl.