NS bekijkt elk schadegeval apart
22-11-2010
• leestijd 2 minuten
De NS gaat elke claim voor extra kosten van reizigers tijdens de grote storing die Utrecht CS vrijdag trof, apart bekijken en beoordelen. Dat heeft een woordvoerder maandag gemeld.
,,We gaan coulanter om met de schadeclaims dan we verplicht zijn, omdat we ons mede verantwoordelijk voelen voor de problemen van reizigers'', stelt hij. ,,Maar een exacte definitie van die coulance kunnen we niet geven.'' Reizigers die menen recht te hebben op een financiële vergoeding, moeten bij hun klacht sowieso alle bonnen leveren van mogelijke geleden schade.
De kosten van vliegreizen die door de problemen met het ontregelde treinverkeer, worden niet vergoed, meldt de NS. De zegsman kon maandagmiddag nog niet zegen hoeveel mensen zich al hebben gemeld met een schadeclaim.
Het treinverkeer was vrijdag en zaterdag ernstig ontregeld nadat er brand was uitgebroken in de verkeersleidingspost van ProRail. Zaterdagmiddag kon het grootste deel van het treinverkeer van en naar de Domstad weer worden hervat. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Reizigersvereniging Rover uitte zondag al flinke kritiek op de communicatie en de dienstverlening aan de gestrande reizigers vrijdag op Utrecht Centraal.
Twee van de partijen die stellen gedupeerd te zijn door de problemen met het treinverkeer, zijn de Verzamelaarsbeurs en de Margriet Winter Fair, die in de Utrechtse Jaarbeurs werden gehouden. Beide evenementen trokken naar eigen zeggen zaterdag minder mensen dan normaal. Volgens de woordvoerders van beide evenementen was dit te wijten aan de treinproblemen.
Zij overwegen allebei een claim in te dienen bij de NS en ProRail, maar stellen maandag dit besluit pas na grondige inventarisatie te nemen. ANP