Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Nog steeds veel klachten over dure sms-diensten

24-01-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Ondanks de aangescherpte sms-gedragscode die sinds mei 2008 van kracht is, krijgen mensen nog steeds sms’jes waar ze niet om gevraagd hebben maar waar ze wel voor moeten betalen.
Ondanks aanscherping SMS-gedragscode nog veel klachten.
Sinds mei dit jaar geldt er een herziene versie van de sms-gedragscode. In deze code staat duidelijk waar sms’jes die afkomstig zijn van ringtoneboeren en andere sms-diensten, allemaal aan moeten voldoen.
Ondank de gedragscode zijn er nog altijd veel klachten over sms-diensten. Kassa, de Verlenging besteedde daar eind oktober nog aandacht aan.
Het bedrijf Netsize heeft mensen onlangs nog onterecht laten betalen voor een sms-dienst. Van de Commissie Handhaving Gedragscode SMS-dienstverlening moest Netsize in diverse kranten deze week een oproep doen dat deze mensen zich kunnen melden, zodat ze kunnen worden terugbetaald.
Consument moet zich wenden tot de telefoonprovider bij een klacht
In de sms-branche zijn er drie partijen die een rol spelen: 1. de aanbieder van de dienst (ringtone of wallpaper, zoals Jamba of Celldorado), 2. de technische dienstverlener (bijvoorbeeld Netsize of Mobillion) en 3. de telefoonprovider.
De consument moet zich normaal gesproken tot zijn telefoonprovider wenden bij een klacht. De provider moet dan de keus voorleggen: het zelf uitzoeken met de sms-aanbieder of dat door de provider te laten doen. In het laatste geval moet de provider bewijzen dat het geld terecht is afgerekend en moet daarvoor contact opnemen met de dienstverlener om te kijken of er een dienst geactiveerd is doordat er OK is ge-sms’t.
Telefoonproviders houden zich niet aan de sms-gedragcode
Kassa probeerde uit of de telefoonproviders zich wel aan de sms-gedragscode houden, maar zowel KPN, T-Mobile als Vodafone stuurde ons met een kluitje in het riet en zeiden dat we het zelf moesten uitzoeken met de sms-dienst.
Kassa heeft de providers om een officiële reactie gevraagd. KPN, T-Mobile en Vodafone hebben laten weten zich wel helemaal aan de sms-gedragscode te houden. Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting Gedragscode SMS-dienstverlening, heeft echter bevestigd dat de providers helaas nog lang niet altijd actief helpen bij het oplossen van problemen en het opzeggen van de ongevraagde sms-diensten.
Regels voor reclame-uitingen sms-aanbiedingen
In veel gevallen heeft de consument ooit wel met een OK-sms een sms-dienst geactiveerd, maar men is zich er dan toch niet (voldoende) bewust van geweest dat dat betekent dat ze zich hebben aangemeld voor een duur sms-abonnement. Dat lijkt op een vorm van misleiding, aangezien de inhoud van de aangeboden diensten toch niet duidelijk genoeg zijn.
In de sms-gedagscode is bepaald dat consumenten niet misleid mogen worden. In reclame-uitingen moet heel duidelijk worden aangeven dat een bepaalde actie leidt tot een abonnement waar kosten aan verbonden zijn. Binnenkort kan je bij de Reclame Code Commissie terecht voor klachten daarover. Die kan echter geen sancties uitdelen en doet alleen aan `naming and shaming`. De gedragscode voorziet verder wel in een geschillencommissie, maar die is alleen bedoeld voor de deelnemende bedrijven en niet voor de consument.
Bij die geschillencommssie zijn reeds zestig klachten binnengekomen waarvan er slechts één behandeld is. De rest van de zaken zijn geschikt en daarmee opgelost zonder behandeld te worden. Die overtreders zijn er zo wel erg gemakkelijk mee weggekomen. Het lijkt dan ook vooral een papieren tijger.
De Ombudsman biedt hulp bij het afmelden van sms-diensten
Wie voor ééns en voorgoed van alle betaalde smsjes af wil komen en onterecht geïncasseerd geld wil terugkrijgen, kan de site van de Ombudsman bezoeken. Op www.deombudsman.nl vindt u een uitgebreide lijst met tips en voorbeeldbrieven. Of zie www.smsdienstenfilter.nl .
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor