Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Nog steeds energiecowboys actief

30 jan 2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
15337 keer bekeken
  •  
Het blijft voor veel mensen een grote ergernis én het kan je behoorlijk in de problemen brengen als je niet goed oplet: telefonische energieverkopers die met snelle praatjes en het verdraaien van feiten je overhalen om akkoord te geven op een voordelig ‘aanbod’. En dan blijkt ineens dat je bent overgezet naar een nieuwe energieleverancier. Hoe kan dit nog steeds gebeuren? En wie stopt deze geraffineerde energieverkopers? 

Download hier Kassa's tegenscript

Wil je van een opdringerig telefoongesprek met een energieverkoper toch iets leuks maken? Gebruik dan één van onze tegenscripts. Zo denkt zo'n verkoper wel twee keer na voordat hij of zij je nog eens belt. Ook vind je in deze belscripts een instructie om je gegevens verwijderd te krijgen.

Onrechtmatige overeenkomst

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is helder: een overeenkomst die via telemarketing wordt afgesloten, is niet zomaar een rechtsgeldig contract. Het hangt ervan af of tijdens dat gesprek volledig duidelijk is voor de consument dat er sprake is van een contract én wat de inhoud van de overeenkomst is. Ook betekent een klik voor akkoord, een zogenaamd ‘digitaal akkoord’, niet dat de overeenkomst geldig is. Hetzelfde geldt als tijdens een onduidelijk telefoongesprek gevraagd wordt een handtekening te zetten op een scherm: ook hier is het zo dat als het niet duidelijk is voor de consument, er geen rechtsgeldig contract wordt afgesloten.
Een woordvoerder van de ACM laat weten: "Van de consument kan niet worden verwacht dat hij tijdens de korte duur van het telemarketinggesprek de inhoud van de overeenkomst tot zich kan nemen voor hij akkoord gaat met de overeenkomst. Wanneer het voor de consument niet duidelijk is dat hij bij het klikken op een knop of een link een overeenkomst aangaat en wat de inhoud van die overeenkomst is, is er volgens de ACM sprake van misleiding en wordt er niet voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste. Er komt dan geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand.”
Gerard Spierenburg van de Consumentenbond pleit voor harder optreden van de toezichthouder. 

Cowboys

De mailbox van Kassa stroomt weer vol met klachten over telefonische verkoop van energie. De bellers zijn verkopers van tussenpartijen die in opdracht van energieleveranciers te werk gaan om nieuwe klanten binnen te halen. We videobellen met Anita en Peter nadat zij ons gemaild hebben met hun klacht. Peter rekent altijd alles goed uit, dus ook waar hij goedkoper uit kan zijn voor energie. Om die reden stapt hij over van leverancier, maar hij wordt al snel gebeld door een partij die zegt dat hij nóg beter uit kan zijn. Peter is onlangs overgestapt, dus vraagt of hij dan niet in de problemen komt met boetes. De tussenpersoon zegt dat alles vergoed zal worden. Achteraf blijkt hij echter toch zelf op te draaien voor de boetevergoeding van de leverancier waar hij weg gaat en is Peter dus helemaal niet goedkoper uit.
Anita denkt gebeld te worden door haar eigen leverancier, die zegt de tarieven met haar door te willen nemen. Ze krijgt tijdens het gesprek een mail waar ze even akkoord moet klikken om haar huidige energieprijs te behouden. Maar wat blijkt? Ze is overgezet naar een andere leverancier! Anita gaat er achteraan. Het lukt haar om de boel terug te draaien, maar de betreffende tussenpartij is niet meer te bereiken: daar krijgt ze enkel een wachtmuziekje te horen… 

Zeven keer overgezet

Dat dit systeem niet in het belang is van de consument, blijkt des te meer in het verhaal van Ria Nelly. Zij stapt een keer bewust over voor een betere deal. Daarna is ze lange tijd ziek en let ze niet goed op haar bankafschriften. Dochter Yvonne komt er na een tijd achter dat allerlei energiemaatschappijen geld hebben afschreven, waaronder meerdere boetes. Het is onduidelijk wat er precies is gebeurd, want Ria Nelly heeft de overstappen niet gewild. Van de betrokken leveranciers krijgt dochter Yvonne ook geen bevredigend antwoord. Wél worden de meeste boetes teruggedraaid. Ria Nelly lijkt in elk geval ten prooi te zijn gevallen aan een aantal energiecowboys. De overstappen zijn namelijk niet in haar voordeel. De gespreksopnamen zijn verwijderd, maar volgens de leveranciers heeft ze ook  ‘digitaal akkoord’ gegeven voor de overeenkomst. De reacties van de leveranciers op de situatie van Ria Nelly lees je hier.

Energie-Nederland

De misstanden in de energiebranche spelen al langer. Daarom werd in 2019 door de branche zelf een transparantie keurmerk opgesteld: CIRE. Dit zou misleidende verkoop tegen moeten gaan. Leveranciers die aangesloten zijn bij het keurmerk, zouden alleen gebruik maken van tussenpartijen die ook het keurmerk dragen en zich daarmee aan een onderling afgesproken gedragscode houden. Maar in de praktijk blijkt dat ook tussenpartijen zónder keurmerk kunnen bellen voor aangesloten leveranciers. Energie-Nederland wilde niet met Kassa in gesprek over de situatie en reageert schriftelijk. De brancheclub geeft aan: “Voor Energie-Nederland en haar leden staat voorop dat deze problemen met de verkoop van energiecontracten zo snel mogelijk tot het verleden moeten behoren. Zowel (potentiële) klanten als energieleveranciers zijn hier niet van gediend. Consumenten moeten met vertrouwen een verkoopgesprek kunnen aangaan.” De uitgebreide reactie van Energie-Nederland lees je hier.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (32)

praat mee
praat mee21 jul 2021 - 17:07

Heel eenvoudig,je zegt: ik moet het eerst vragen aan mijn bewindvoerder.
Meteen wordt de verbinding verbroken

eddopeddo
eddopeddo21 jul 2021 - 10:29

Voor mij is het heel simpel, ben er ook helemaal klaar mee..
- Als ik even geen tijd heb beëindig ik gewoon de oproep.
- Als het een manspersoon betreft ga ik lekker even helemaal uit m'n dak. Ga
enorm schreeuwen, uitschelden en beroep me op m'n recht van verzet. Ben dan
heerlijk opgelucht.
- Als het om een verkoopster gaat doe ik oneerbare voorstellen die over elke grens
gaan. Zij bellen mij en ik niet hun toch? Maak er een spelletje van als je even de
tijd ervoor hebt. Succes verzekerd!! Gesprek wordt al snel beëindigd..

Vincent van Buuren
Vincent van Buuren23 jun 2021 - 19:57

Ik ben vandaag vier keer gebeld nadat ze mij een tijdje met rust hadden gelaten. Elek keer als ik gebeld wordt staat er in de de display van mijn mobiel "Mogelijk fraude" Elke keer als ik dit zie en opneem zijn het agressieve energie verkopers. Zo ook vanmiddag. Ik heb ze afgewezen en het nummer geblokkeerd. Vervolgens ben ik twee maal teruggebeld op andere nummers met weer een waarschuwing voor fraude, deze nummers niet meer opgenomen maar meteen geblokkeerd. Tot m ijn verbazing ben ik vanavond nog een vierde keer gebeld door het eerste nummer van vanmiddag dat ik geblokkeerd had. Het gaat om nummers 035 als kengetal, 035 206 127 en 035 200 5446 en 035 200 5440 Ik vind dit wel heel vervelend worden.

wvanrappard
wvanrappard5 mrt 2021 - 15:22

mijn telefonisch contact was met essent 1 bedrag per maand en dan voor 5 jaar en een bevestiging Dit hebben wij voor U geregeld ,bij essent gaat U maandelijks een termijn bedrag betalen van €84 maar daar houd essent zich niet aan ,anders had ik dit nooit voor 5 jaar aan geklikt

JohannesO
JohannesO9 feb 2021 - 10:18

Ik word ook elke week 2-3 keer gebeld over een adres waar ik al 6! jaar niet meer woon! Hoezo privacy wet?

elsanna
elsanna1 feb 2021 - 16:05

Ja hoor. Ook ik ben er in gestonken. 27 januari gebeld door consumentenservicepunt.nl. Nee mevrouw, het is alleen een aanbod van Eneco. Nogmaals gezegd dat ik geen contract met Eneco wilde. Nee mevrouw, het is geen contract.
Vandaag met de mail: contract nieuwe energieleverancier Eneco.
Heb getracht te bellen, maar dat is (nog) niet gelukt. Morgen nieuwe poging. Ben er zo klaar mee!!

Eschults
Eschults1 feb 2021 - 15:27

Op 3 december werd ik gebeld door West best coach. Een zekere Chantal. Ik wordt regelmatig gebeld, zowel mobiel als op de vaste lijn. Ik verbreek dan onmiddellijk de verbinding. Maar dit keer vertelde ze mij dat zij namens Eneco (mijn energieleverancier) belde. Nadat ik een aantal keer had aangegeven niet over te willen stappen, werd ze zelfs een beetje boos, want zij belde toch namens Eneco en of ik dan toch niet eerste wilde luisteren. Zij vertelde dat door de verkoop van de aandelen van de gemeente Rotterdam Eneco een bond was aangegaan met diverse andere energieleveranciers, zodat zij gezamenlijk een betere prijs konden bedingen. Daardoor was het mogelijk geworden dat ik minder ging betalen en dat werd dan ieder jaar opnieuw bekeken of dat nog steeds gunstig voor mij zou zijn. Nadat ik had aangegeven ook mijn maandbedrag niet voor 3 jaar wilde vastzetten, deelde zij mij mee dat dit ook niet het geval zou zijn. Voor mij veranderde niets, ik bleef bij Eneco, maar ik ging minder per maand betalen. Nadat ik een formulier digitaal moest tekenen, was het voor mij klaar. Zij vertelde nog dat dit gesprek per email bevestigd zou worden. Nadat ik dat gedaan had, bleek dat ik klant was geworden van Essent. Ik heb Eneco gebeld, en die wisten helemaal niets van een samenwerking, dus ik was opgelicht. Aangeraden werd contact met Essent op te nemen. Ik heb het herroepingsformulier gedownload en ingevuld opgestuurd naar Essent. Deze belde mij later terug met de mededeling dat het jammer was dat ik toch geen gebruiker van Essent wilde zijn. Die meneer medegedeeld hoe dat was gegaan en die bood mij zijn excuses aan voor het ongemak en dat dit nooit de bedoeling is geweest. Zijn advies was ook: Als je over wilt stappen moet dat een actie van jezelf zijn en niet omdat je gebeld wordt. Het was op deze manier keurig geregeld. Ik wordt nu nog steeds regelmatig gebeld als zijn van Eneco zelf. Die had ook al aangegeven dit nooit telefonisch te doen , maar in een email te verwijzen naar mijn Eneco.

yoyo
yoyo1 feb 2021 - 11:51

Ook ik ben er ingestonken en daar baal ik echt van omdat ik over het algemeen deze verkooppraktijken af weet te houden. Ik heb vandaag een e-mail gestuurd zowel naar het verkoopbedrijf als naar het nieuwe energiebedrijf en dit binnen het gestelde datum van geldigheid offerte. Ben benieuwd hoe dit afloopt. En....een goede les voor mijzelf en hoop voor anderen die dit lezen....

Hajon
Hajon1 feb 2021 - 0:32

Mijn zus heeft eens ooit een energieverkoper een half uur aan het lijntje gehouden door zich uit te laten leggen wat groene stroom is. Of dat groen niet bederfelijk is, gaan de leidingen dan niet schimmelen, of er dan ook nieuwe stopcontacten (groene) aangelegd moeten worden en dat ze die kleur toch niet zo bij haar interieur vindt passen etc. etc.

2 Reacties
bart32r4
bart32r43 feb 2021 - 15:09

mooi dan heeft ze weer een half uur van der leven verspilt, slim !

Hajon
Hajon5 feb 2021 - 23:33

@bart32r4
Nee hoor, ze had toch een middag vrij en had er lol in eens terug te pesten.

triple x
triple x31 jan 2021 - 17:13

Het is die cowboys maar om één ding te doen en dat is je overschrijven.
Naar welke leverancier dat maakt hun helemaal niets uit
Van elke overschrijving krijgen ze namelijk geld en daar gaat het hun om.
Ze zijn zelfs in staat om de binnen een week 2 keer over te schrijven.
Zelf ondervonden, maar uiteraard niet ingetrapt.

Ik werd ZZP-er en toen was het raak.
Ik werd om de haverklap gebeld maar telkens wel op mijn hoede.
De eerste keer vroegen ze mij bij welke leverancier ik was.
Antwoord van mij... ja dat ga ik je niet vertellen, zeg mij maar wat jullie prijs is.
Hij noemde puur de netto prijs/kilowatt, iets van € 0,05 en zeg nog tegen hem: "heb je dat wel goed" ?? Ja dat is de prijs per kilowatt zei hij.
Gelijk er bovenop gezegd dat ik ongeveer 3000 KW op jaarbasis verbruik en dat het dan in totaal wordt € 150,- / jaar aan stroomkosten op basis van 3000 KW en geen cent meer. Het werd stil aan de andere kant en even later ging de hoorn erop.
Week later weer iemand aan de lijn. Begon zonder te vragen tegen mij te vertellen dat ik op de stroom wel tot € 300,- kon besparen en hij een goedkope aanbieding kon maken. Ik gelijk gezegd dat ik niet de goedkoopste wil maar de duurste.
Het werd even stil en toen wilde weten waarom de duurste.
Ik vertelde hem dat ik zonnepanelen had en jaarlijks stroom over heb.
Het werd nog stiller en toen zei hij,... dan verbind ik je even door naar een collega. Waarop ik zei dat hoeft niet want ik weet heel goed hoe het werkt en dat ik het zelf wel kan uitzoeken.
Toen was het een hele tijd rustig met bellen.
Paar maand later opnieuw iemand aan de lijn het begon weer op dezelfde manier.
Wilde ook weten bij welke leverancier ik zat. Toen heb ik het wel gezegd en hij zij meteen dan hij een goedkoper aanbod had.
Volgens hem zou ik over moeten stappen naar Essent dat zijn de goedkoopste.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik al jaren goed zit en niet ga veranderen van leverancier. Hij probeerde nog van alles.
Week later weer iemand aan de lijn en die was van hetzelfde bedrijf.
Hij vroeg ook weer waar ik zat,... en gelijk gezegd dat ik bij Essent zat (was dus niet zo maar omdat ze een week geleden zeiden dat Essent de goedkoopste was dacht ik,... dan zeg ik nu Essent.
Hij meteen,.... dan moet je naar Energie direct die is goedkoper.
Ik zeg tegen hem,.... vorige week zei uw collega dat Essent het goedkoopste is hoe kan dat nou. Er kwam niet veel reactie maar ik zeg tegen hem vertel nu eeerlijk,..
jullie zijn maar met één ding bezig en dat is het overschrijven van mensen van de ene naar de andere energieleverancier en de energieprijs is daarbij van ondergeschikt belang. Het gesprek ging nog wat verder maar uiteindelijk gaf hij het wel toe.
Nogmaals...
Dit soort cowboys zijn alleen maar bezig met overschrijven van klanten van de ene naar de andere maatschappij en de prijs is van ondergeschikt belang.
Dit soort bedrijven, en dat zijn er heel wat, drijven de energieprijzen alleen maar op.
Al het geld wat hun krijgen is weggegooid geld.

fvanbuul
fvanbuul31 jan 2021 - 14:10

hallo ik word ook regelmatig gebeld voor nieuwe energiemaatschappij om over te stappen en heb er slapen loze nachten van ik ben nu bij holland stroom nog nooit van gehoord ga weer terug naar energie direct maar nu hebben holland stroom al meer dan 600 euro van onze rekening afgehouden je betaald in het voren zeggen ze ik heb holland stroom daarover gebeld zij kunnen mij niet helpen energie direct zegt dat ze de boete gaan terug betalen maar die hebben ook deze maand nog geld eraf gehaald ik heb bijna 1000 euro nu betaald voor allebei de energie leveranciers dit kan toch gewoon niet gr dorien van buul

Dave lubeck
Dave lubeck31 jan 2021 - 10:49

En alweer zeg ik dat de mensen het zelf doen , zelf er om vragen om besodemieterd te worden ! Nog 1 keer dan ! Als je gebeld word met een telefoonnummer die jou niet bekend is dan neem je niet op ! Als je gebeld word door een bekende die bij jou in contacten genoteerd staat , staat er altijd de naam bij van degene die jou belt ! Word je gebeld met "privé" nummer , dus je ziet geen telefoonnummer , neem dan ook niet op ! Gebeld worden met een zichtbaar nummer kan je altijd opzoeken op internet wie degene is die jou gebeld heeft ! En mocht het toch iemand zijn of een instantie dan zullen ze wel je voicemail inspreken met de boodschap en of je degene wilt terug bellen ! Mocht het zo zijn dat een telefoonnummer behoort bij een energie bedrijf of wat dan ook om te bedelen , kan je ook dat nummer gewoon op je telefoon blokkeren ! Word je nooit meer gebeld ook ! Dus mensen , een hoop uitroeptekens in dit verhaal , maar dat is om te kennen te geven wat je kan / moet doen . Dan hoeft niemand zich te ergeren en krijg je ook niet dit soort Ge..k ! Slim zijn mensen ! Dat is het toverwoord !! Succes !

1 Reactie
Hanp
Hanp21 jul 2021 - 10:03

Zelfs als je niet gebeld wordt loop je de kans zo overgezet te worden Ik kreeg bericht van mijn energie leverancier dat ik overgestapt was naar energie direct Ik gelijk gebeld met mijn leverancier Uiteindelijk toch goedgekomen maar het werk wat ervoor moet doen Schandalig dat aan deze praktijken geen eind aan kan worden gemaakt

jazzwhatels
jazzwhatels31 jan 2021 - 10:49

Telt een telefonische bandopname om je afspraken vast te leggen wél als rechtsgeldig?

leo souren
leo souren31 jan 2021 - 10:40

afgelopen zaterdag de uitzending gezien,maar het kan nog erger , november telefoon van ook een of andere energieverkoper , ik had er genoeg van en heb hem gezegd dat hij me met rust moest laten,waarna hij agresief werd en mij toebeet dan moet je het zelf weten!!
een maand later kreeg van mijn energieleverancier te horen dat ik overgestapt was!!
Wat raar ik was me nergens van bewust , na even telefoneren met mijn energieleverancier (NLE) vertelde deze mij dat ik overgestapt was na vandenbron nog nooit van gehoord!
daarna gebeld met vandenbron (wat overigens allemaal niet zo eenvoudig is ) bleek dat zij mij niet kende als klant en dat waarschijnlijk iemand het verkeerde huisnummer had opgegeven , daarna gebeld met NLE en uitgelegd wat er aan de hand was ,deze zouden deze overstap terug draaien, maar ik had een app gedownload van slim wonen waar mijn meter standen op te zien waren maar deze stopte ook !
ik heb hun een mail gestuurd waarin zij mij vertelde dat het kwam omdat ik overgestapt was !
ik heb vervolgens getelefoneerd met de netbeheerder die vertelde hetzelfde verhaal op mijn vraag wie dan nu mijn gasleverancier was mochten zij i.v.m. privacy niet zeggen ! ook niet wie dan nu mijn gasrekening betaald want ik krijg geen facturen meer!!
eigenlijk niet zo erg maar ik denk dat ik daardoor problemen ga krijgen vroeg of laat.
als ik inlog bij NLE mijn energieleverancier is mijn contract niet actief terwijl dit nog een jaar loopt !!
dus wat nu ????

vikking
vikking31 jan 2021 - 10:26

Ooit 1 maal gebeld en gaf als antwoord dat ik een hekel heb aan kortingen.....ik betaal liever iets MEER.

wvanrappard
wvanrappard31 jan 2021 - 10:16

van energieleveranciers zijn er veel omdat er genoeg aan te verdienen is.
en ze houden zich niet aan zelf gemaakte afspraken.

armant
armant31 jan 2021 - 10:10

Ik heb het ook gehad, voor Eccent terwijl ik Eneco heb, de vrouw die me belde van verzorgdbesparen. nl zei dat Eccent en Eneco één waren. Even trapte ik in maar binnen een half uur (de vrouw aan de andere kant kletste en kletste aan een stuk door. Ik had met mijn stomme kop bevestigd maar met de mededeling dat ik Eneko zou bellen en toen werd ze boos. Direct na mijn gesprek met Eneco belde ik de service afdeling van verzorgdbesparen om te ANNULEREN wat direct werd voldaan. Ik mailde later dat ze daar goed aan gedaan had want scheef ik dat zij in een Juridische gevarenzone waren beland. Ik had ze op Juridische wijze aan het Kruis Genageld. Ik heb vaak Processen gevoerd en allen gewonnen. Ik ben dus bekend bij het Haagse Gerechtshof.
Ik hoef nergens bang voor te zijn, ik stuur de tegenpartij kopieën van mijn Processen en ze schrikken zich rot!!!
Vriendelijke groet,
Jan

Wim Gozefoort
Wim Gozefoort31 jan 2021 - 8:41

Ik heb diverse keren gevraagd hoeveel ben ik dan goedkoper per jaar. Dan komen de bedragen die oplopen tot wel 400 euro per jaar. Ik doe ze dan een voorstel, ik betaal u per jaar maar het voordeel wat u mij aanbied minder. Maar daar willen ze nooit op ingaan en doen ze niet meer mee

JMN
JMN31 jan 2021 - 8:08

Het echte probleem is de ACM die stug weigert afdoende afschrikwekkend op te treden. Een beetje authoriteit lost dit probleem binnen de kortste keren structureel op door uiteindelijk zonder pardon vergunningen in te trekken, bij de huidige authoriteit kunnen dit soort problemen decennia bestaan en nog zijn ze niet bereid om op te treden.

Franske1958
Franske195831 jan 2021 - 6:50

Deze kwam ik tegen op youtube. Heel erg leuk ook een keer te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=oSzRkXKKEGA

ardnas
ardnas30 jan 2021 - 21:34

Mijn zoon wordt steeds gebeld. Als ik ga googelen op het nummer kom ik uit bij Energie Direct. Steeds bellen ze vanaf andere nummers, dus blokkeren helpt niet. Mijn zoon heeft een beperking, woont nog bij mij en wordt heel onrustig van dit gedoe. Hij neemt niet op, overigens. Ze bellen hem meestal ook 's middags als hij aan het werk is.

1 Reactie
miennaamishaaz
miennaamishaaz30 jan 2021 - 22:42

blijven de nummers enigzinds gelijk over alle nummers of is het iets zoals:
Voorbeeld:
0800123456789
0800123456780
0800123456781
0800123456782
0800123456783
0800123456784
0800123456785

Leipe Leo
Leipe Leo30 jan 2021 - 20:12

Ik heb zelf uitstekende ervaringen met het aan de praat houden van deze telefonisten. Enkele voorbeelden: soms begrijp ik het niet en laat het me nogmaals uitleggen, soms is de lijn quasi slecht, soms moet ik even naar de voordeur, want er wordt gebeld, of ik neem wel op, maar moet eerst iets afmaken (kan vijf minuten duren). Een enkele keer heeft de verkoper geen tijd om te wachten en als ik dan terugkom aan de telefoon is er geen contact meer. Ook goed, maar dat overkomt mij niet vaak omdat ik me in principe best geïnteresseerd voordoe. Ik vraag ze wel het hemd van het lijf hoe het nu precies zit; verwijs naar consumentenbond en kassa om te vertellen dat ik hen niet zo maar geloof en zij zullen alle mogelijke moeite doen om je te overtuigen. Je kunt nog vragen naar hoeveel zij ermee verdienen als ze een abonnement willen slijten. Het is heel wonderlijk, maar dat blijkt vaak niets te zijn! Daar kun je dan weer een aardige discussie over voeren, omdat zij toch ook een mens zijn en dus brood moeten betalen in de supermarkt. Enfin, ze wringen zich in allerlei bochten, maar komen er natuurlijk niet bevredigend uit. Ten slotte, als ik ze lang genoeg aan de praat heb gehouden maak ik ze duidelijk dat ik dit gesprek alleen heb gevoerd om hen 20 minuten van het werk te houden. Tijd waarin zij niet konden proberen anderen te bedriegen. Slechts één keer heb ik de reactie "Fuck you" gehad. Mijn reactie was dat (in dit geval werd zg. namens microsoft gebeld) dat taal is die zijn opdrachtgever niet zal waarderen.

2 Reacties
miennaamishaaz
miennaamishaaz30 jan 2021 - 22:44

die migrosaft scam is al een oude bekende.

ikzelf heb en VM klaarstaan voor die lui {VM is Virtual machine, ofwel een PC in en PC}
waarbij 1 van hun technieken het TREE command, minimaal 30+ minuten duurt.

Lekker hun tijd verdoen in een PC omgeving waarbij ze geen schade aan kunnen richten.
dan houden ze op met bellen, omdat jij dan niet winstgevend bent

bart32r4
bart32r43 feb 2021 - 15:02

je zou kunnen zeggen dat je een effectieve manier heb gevonden. Alhoewel de vraag wel is, vindt je het zo belangrijk om met iemand te kutten inplaats van je kostbare tijd te besteden aan dingen die jij wel belangrijk vindt. Want uiteindelijk einde van de dag ben je 20min verder. Die je nooit meer terug krijgt. Ophangen werkt beter.

H.scholtes
H.scholtes30 jan 2021 - 19:38

Energie telefoontjes ,ik word per dag 2 a 3 x gebeld door een energie bedrijf....en dit al maanden lang. Ik pak de telefoon niet meer op, als ik een vreemd nummer zie. 1 x wel opgepakt...toen vertelde de man dat hij met mijn echtgenoot een afspraak gemaakt had om terug te bellen, dit zou de dag ervoor gebeurd zijn. Ik heb hem toen verteld dat hij sprookjes verteld, want mijn echtgenoot is al een jaar overleden... mensonwaardig en nietsontziend zijn deze mensen!

FLINCK
FLINCK30 jan 2021 - 19:23

Bij dit soort telefoontjes heb ik tegenwoordig een goed middeltje, het is een gewone fluit, zodra ik hoor wie het is van energie bedrijven of hoor gaat het fluitje aan mijn mond en blaas dan heel hard en hang meteen op.
Ik heb nu al enkele weken geen telefoontjes meer gehad.

Epibreren
Epibreren30 jan 2021 - 19:22

Wat een creatieve tegenscripts. Ik ben er van overtuigd dat menig telefonische verkoper hierdoor uit het lood geslagen is.
Ik heb echter nog een aanvulling:
Als je vraagt om je te laten registreren in het recht van verzet, dan zal het grootste deel van de verkopers zeggen dat ze u doorverbinden met het bandje. DOE DIT NIET.
Zeg tegen de verkoper dat HIJ u NU registreert in het recht van verzet en zeg dat u in de tussentijd aan de lijn blijft. De verkoper moet dan uw telefoonnummer controleren en zeggen dat uw nummer vanaf nu in het recht van vezet staat.
Het kan tot 6 weken duren totdat dit is verwerkt.
Daarna krijgt alsnog het bandje te horen omdat het wettelijk verplicht is.
Op deze manier heeft bij mij altijd gewerkt.
Succes

ReneV1976
ReneV197630 jan 2021 - 19:11

Wij zijn ook vorige week gebeld door een asociale verkoper van energie contracten. Ik werk zelf bij een NL Bank en wil dat dit soort bedrijven ook wordt aangepakt. De banken doen het inmiddels een stuk beter. Waarom worden dit soort bedrijven niet gestopt? Ik laat mij niet strikken, maar het is heel asociaal wat die verkopers doen. Dit past echt niet als je het mij vraagt. Groetje René

Inge48
Inge4830 jan 2021 - 19:06

Wordt steeds gebeld volgens hun via hun overgestapt wat niet klopt of ik weer via hun wou. Al 10 tallen keren gebeld en ze zijn onbeschoft ook

30 jan 2021 - 18:55

De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels.

1 Reactie
31 jan 2021 - 16:45

Redactie heeft deze reactie verwijderd op basis van de spelregels.

brui0929_20654
brui0929_2065430 jan 2021 - 18:48

Hoezo moeilijk tegen te houden tip leg neer als een energie aan gedaan wordt. Druk op de bel toets bij een smartphone. Nu ziet u wie er. Gebeld heeft druk op I kies nu voor dit nummer blokkeren.

1 Reactie
Inge48
Inge4830 jan 2021 - 19:08

Ik blokkeer steeds en bel ze steeds met een andere nummer

elponchis
elponchis30 jan 2021 - 18:42

In de aflevering werd gesproken over gebeld worden als je klant bij een energiebedrijf bent geweest. Dit heb ik simpel opgelost, namelijk: ik heb een lyca kaart gepakt (kan je gratis krijgen bij veel winkels) en het nummer daarvan geef ik telkens op bij een nieuw energiecontract. Ik gebruik het verder niet, ze kunnen me dus niet bereiken daarop, en er is ook niets waarbij een energieleverancier mij telefonisch zou moeten bereiken. Sinds deze geniale stop is het aantal ongewenste verkoopbellen teruggegaan naar 0.

Eliba
Eliba30 jan 2021 - 18:41

Afgelopen jaar bewust overgestapt naar budget energie, na te hebben vergeleken op de Consumentenbond. Vervolgens belt de oude energieleverancier, energiedirect, die het doet voorkomen alsof wij er zijn ingeluisd, omdat we zijn overgestapt via ‘een tussenpersoon’ (de Consumentenbond dus, maar dat noemen ze dan niet). Dit kon volgens hen nooit de laagste prijs zijn, maar ‘gelukkig’ kunnen zij het nog gewoon terugdraaien en ons een contract teruggeven bij hen voor 3 jaar. Aangegeven dat wij sowieso nooit een 3-jarig contract willen afsluiten en ook dat we niet meer door energiedirect gebeld willen worden. Wij wilden tenslotte bij budget energie blijven, aangezien dit een bewuste overstap was. ‘Nee’ werd amper geaccepteerd, de verkoper was zeer agressief in zijn benadering en wilde duidelijk laten merken dat dit een domme keus was. Wij bleven vol verbazing achter door de onbeschofte en agressieve manier van praten en ook door de insteek die zij hadden gekozen door juist de ‘tussenpersoon’ te gebruiken om ons te laten denken dat we waren opgelicht om overstappen te voorkomen.

Patricia.00
Patricia.0030 jan 2021 - 18:31

Ik word helemaal gek van deze telefoontjes... Ik word elke week zeker 5 keer gebeld. Ik sta in het bel me niet register en geef telkens recht van verzet aan, maar ik blijf gebeld worden. Telkens weer een andere tussenpersoon.

1 Reactie
miennaamishaaz
miennaamishaaz30 jan 2021 - 21:35

Mischien even het nederlands scheldwoordenboek erbij pakken, en er even flink op los gaan schelden.