Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
NMa beboet Greenchoice
16-12-2011
•
leestijd 1 minuten
•
54 keer bekeken
•
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft energieleverancier Greenchoice een boete opgelegd van 7,2 miljoen euro. Het bedrijf heeft jarenlang te laat of helemaal geen eindafrekeningen verstuurd aan consumenten die hun leveringsovereenkomst hebben beëindigd. Dat maakte de NMa vrijdag bekend.
Geld terug
Het gaat in de meeste gevallen om consumenten die geld terug moesten krijgen. Alle benadeelde consumenten hebben alsnog hun eindafrekening ontvangen en hebben hun geld teruggekregen. Greenchoice neemt in overleg met de NMa maatregelen om herhaling te voorkomen, aldus de mededingingsautoriteit.
Eindafrekening
De NMa controleerde of Greenchoice haar klanten binnen twee maanden na de overstap naar een andere leverancier een eindafrekening had verstuurd. Gebleken is dat dit in de periode maart 2005 tot maart 2011 in ruim 20 procent van de gevallen niet op tijd gebeurde. Ruim de helft van de eindafrekeningen in deze groep werd helemaal niet verzonden.
Verantwoordelijkheid
De drie directieleden van Greenchoice hebben ,,hun verantwoordelijkheid genomen en zijn uit eigen beweging opgestapt'', aldus een woordvoerder van het bedrijf. Greenchoice zoekt nu een nieuw bestuur voor de onderneming.
Eindafrekeningen
Greenchoice erkent dat de eindafrekeningen te laat verzonden zijn en betreurt dat. ,,Ondanks het feit dat alles hersteld is vindt de NMa het toch nodig een dusdanig omvangrijke boete op te leggen'', aldus Greenchoice in een reactie. Het bedrijf kon nog niet aangeven of het in beroep gaat tegen de boete.
Mensen die nog geld tegoed hadden zijn volgens de onderneming inmiddels allemaal betaald, inclusief rente. Klanten die nog moesten bijbetalen, hoeven dat niet meer te doen.
ANP