Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Taxichauffeurs in de problemen door elektrische Nissan

28-11-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
3011 keer bekeken
  •  
Inmiddels rijden er ruim honderdduizend volledig elektrische auto’s in ons land. En dat is fijn, want het is voordelig voor het milieu vanwege de lagere CO2 uitstoot én voor de gebruiker, door de veel lagere kosten tijdens het gebruik. Maar belangrijk is wel dat er eerlijke voorlichting is over het daadwerkelijke bereik van de auto die je aanschaft. Een groep zelfstandige taxichauffeurs die een elektrische auto van Nissan aanschaften trekken aan de bel.
Omdat ze als taxi op Schiphol elektrisch moeten rijden, kocht een groep taxichauffeurs in najaar 2017 de nieuwe versie van de Nissan Leaf die in 2018 werd geleverd. Op een taxibeurs werd dit elektrische model van Nissan aangeprezen als geschikt voor gebruik als taxi, maar dat bleek bij gebruik enorm tegen te vallen. In de reportage komen drie van hen aan het woord over de ongemakken die ze ondervinden. De auto zou 378 kilometer kunnen halen, dat was de reden dat de chauffeurs hem kochten, maar in de praktijk blijken ze geen 200 kilometer te halen. Dit heeft grote gevolgen voor de verdiensten als taxi, omdat het betekent dat ze een stuk minder ritjes kunnen maken. Het verwachtte rijplezier slaat om in laadstress.

NEDC en WLTP

Hoe kan het dat een auto die volgens de verkoopinformatie van Nissan 378 kilometer zou kunnen rijden, in de praktijk meestal de 200 niet eens haalt? Dit heeft te maken met de manier waarop gemeten wordt hoe ver je op een volle accu kan rijden. Dit gebeurde jarenlang met de NEDC-methode. De informatie over de actieradius van deze Nissan Leaf van de taxichauffeurs is volgens de NEDC-meting 378. Maar tussen het moment dat de chauffeurs de auto besteld hebben en de daadwerkelijke levering in maart 2018, wordt in filmpjes van autojournalisten, die de Leaf testen, ineens gesproken over een andere meting. De WLTP, een meer realistische manier van meten van de actieradius, komt voor deze auto uit op 270. Dat is een heel groot verschil met de eerdere 378 waar de chauffeurs hem eigenlijk voor kochten. De taxichauffeurs geven aan dat ze de auto niet hadden gekocht als ze deze informatie hadden gekregen. Maar ze wisten het niet, en het is ze niet verteld door Nissan of de dealer.
Auke Hoekstra, wetenschapper aan de TU Eindhoven en groot fan van elektrische auto’s, baalde van de manier van testen. Hij legt uit dat de NEDC-testmethode zo ver van de gemiddelde praktijk af mag staan, dat daarmee de informatie voor consumenten over het bereik van de auto niet helder is. En omdat in feite hiermee de slager zijn eigen vlees keurt en er geen onafhankelijke test is waar consumenten eerlijke informatie over het rijbereik in de praktijk krijgen, zorgt het voor frustraties over elektrisch rijden die eigenlijk zonde zijn. En volgens Auke Hoekstra ook niet met de auto zelf te maken hebben, maar met de voorlichting erover. En in het geval van deze Nissan Leaf was die volgens Hoekstra ook niet geschikt geweest als gebruik als taxi.

Snelladen lukt niet

Naast het tegenvallende rijbereik ondervinden de chauffeurs ook problemen met het snelladen van de Nissan Leaf. Dat gaat goed op het moment dat de auto nog niet warm is, maar als dat wel het geval is dan vertraagd het laden zodanig dat er geen sprake meer is van snelladen. En door de langere laadtijd en kortere actieradius kunnen de chauffeurs minder mensen vervoeren. Dat zorgt naast stress tijdens het rijden voor nog meer stress over teruglopende verdiensten. Advocaat Moshe Beukers staat sinds september 2020 een groep van tien taxichauffeurs bij en probeert tot een oplossing voor hen te komen met Nissan. De chauffeurs geven aan in de afgelopen twee jaar vaker geklaagd te hebben bij de dealer, maar dat is niet goed aangekomen. De betreffende dealer geeft aan dat er geen officiële klachten bij hen bekend waren tot maart 2020.

Reactie Nissan

Zowel de betreffende dealer van de chauffeurs uit de reportage als Nissan Nederland wilde Kassa niet te woord staan op camera. De dealer liet ons weten zich niet te herkennen in het verhaal van de chauffeurs, maar wil wel proberen er met hen uit te komen. Nissan Nederland zegt dat ze pas in januari 2019 over hoefden te stappen op de WLTP-meting. In aanloop naar de uitzending toe komt er toch beweging in de zaak. Advocaat Moshe Beukers krijgt een voorstel via de dealer waar 5 van haar cliënten hun auto gekocht hebben. Ze heeft goede hoop dat er voor hen een oplossing komt en hoopt daarmee dat dit ook voor de andere gedupeerde chauffeurs gaat gebeuren. De complete reactie van Nissan lees je hier.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

cvisee
cvisee6 dec. 2020 - 11:21

Hallo het is niet alleen Nissan. Wij hebben een BMW i3 die zou volgens de verkoper 300km moeten kunnen halen. Zelf gingen we uit van ongeveer 230km hetgeen voor ons gebruik voldoende zou zijn. Nadat we de auto opgehaald hadden en voor het eerst onderlading zetten gaf de auto aan tot 240 km te laden. De reactie van de dealer hierop dat we van alles verkeerd deden. Echter nooit boven 250 km gekomen van de week met nachtvorst hield het op bij 179 km. De auto voldoet verder prima alleen voelen wij ons in de maling genomen met de actieradius.

Eric van den Berg
Eric van den Berg4 dec. 2020 - 8:02

Heb zelf in november 2018 mijn Nissan Leaf Zero Emission gekregen en na de eerste rit al geklaagd bij de dealer over het bereik dat niet behaald kan worden. Heb daarna nog vele malen contact gehad met de dealer en Nissan Nederland doch die hebben geen millimeter bewogen. Kreeg midden in de winter de tip om de verwarming uit te zetten en de stoel - en stuurverwarming aan, met als gevolg een geheel beslagen binnenkant van de ramen. Heb nog niet 1x de 200km gehaald. Bij normale maximale snelheid 100-120 haalt hij net 150 km. Dus nu op de rechterbaan op cruise controle tussen de vrachtauto's gewoon volgen met een snelheid van tussen 80 en 95 km per uur dan kom ik het verst. Zou graag aansluiten bij acties tegen Nissan. Heb nog behoorlijk wat data bewaard om in te brengen.

1 Reactie
Auto4040
Auto40407 dec. 2020 - 17:04

Nissan Nederland laten ons als klanten allemaal in de kou staan. Wel zijn ze nr1 in het niet reageren of oplossen van problemen.

H. Nijhoff
H. Nijhoff30 nov. 2020 - 20:57

Onze Nissan Leaf hebben wij in december 2018 gekocht. In de daarbij behorende folder staat een WLTP gecombineerde meting met een actieradius van 270 km. Wij halen hooguit 140 km. op de snelweg bij een rijsnelheid van 100 km/uur. Jammer, wij zijn verder heel enthousiast over deze fijne auto.

2 Reacties
sigmasailor
sigmasailor2 dec. 2020 - 9:16

Zoo, of je hebt een loodzware rechtervoet of er is technisch echt iets niet in orde. 200 Kilometer is bij normaal gebruik makkelijk haalbaar; als je echt heel erg je best doet (inclusief slipstreamen) kom je zelfs in de buurt van de 300.

wheelchairman
wheelchairman3 dec. 2020 - 12:55

Wij hebben dezelfde ervaring met onze Nissan Leaf 40kw van juli 2020. De auto rijdt uitstekend maar wij halen op de snelweg (sigmasailor) met cruisecontrol aan op 100, geen 140 km.

sigmasailor
sigmasailor30 nov. 2020 - 9:23

Ik ben het helemaal met Nissan eens als het gaat om NEDC en WLTP; die methoden zijn gewoon door de EU voorgeschreven. Als je (als koper van een object van een kleine 40k) eind 2017 of begin 2018 nog niet doorhad dat de praktisch bruikbare range lager lag dan de range van die meetmethoden heb je zelf geen goede 'due dilligence' uitgevoerd. Het was in die tijd echt wel bekend. Het enige nut van de WLTP range was (is) dat je EV's onderling goed kunt vergelijken. Er werd in die tijd echt al erg veel over geschreven. Ik heb in die zelfde periode ook een 40 kWh Leaf aangeschaft dus weet waar ik het over heb. De range van 270 kilomter bleek in mijn geval (ja, je moet je rechtervoet goed in bedwang hebben) trouwens heel redelijk wel haalbaar. En nee; je haalt het (lang) niet als je 120 of 130 over de snelweg rijdt of het (best prettige) vermogen continu aanspreekt of teveel het rempedaal nodig hebt. Wat mij tegenviel was de 'snelheid' van het snelladen. De eerste keer lukte nog wel redelijk, binnen een paar uur een tweede keer laden ging een stuk trager; bij de derde keer laden (na zo'n 250 kilometer op de snelweg) leek 'snelladen' meer op traagladen. Dat fenomeen staat bekend als 'rapidgate' en daar is (vanaf Q1 2018) ook al erg veel over geschreven. Dealers en Importeur weten (of zouden moeten weten) daar echt ook alles van. Een software update (medio/eind 2018) verbeterde de laadsnelheid iets maar de belofte uit de folder werd niet goed waargemaakt. Nissan paste de folder later aan; dealers informeerden hun klanten (als het goed is) in de loop van 2018 (vanaf mei?) dat snelladen eigenlijk maar een keer per dag gedaan moest worden. Als je de Leaf in 2017 gekocht heb kan ik me goed voorstellen dat je dan teleurgesteld bent. Ik heb daar direct over geklaagd, er werd geluisterd, helaas zonder goede oplossing. Toen de klacht niet opgelost werd (kon worden) heb ik de dealer (in Amsterdam) al vrij snel in gebreke gesteld. Samen met Nissan ben ik daar (in 2018), zonder juridische hulp, redelijk vlot uitgegkomen. De Leaf is (als non-conform product) retour dealer gegaan; ik rij nu rond in een Kia e-Niro.

moma
moma29 nov. 2020 - 19:47

Het lijkt me sterk dat de problemen alleen in Nederland spelen; m.a.w. Waarom wordt er geen actie op Europees nivo ondernomen?

1 Reactie
sigmasailor
sigmasailor2 dec. 2020 - 9:18

Het is Europa (de EU) die de WLTP voorschrijft.

Rombeek
Rombeek29 nov. 2020 - 7:18

Ik heb de uitzending helaas gemist maar hoorde dat er een oproep zou zijn gedaan aan Leaf bezitters om zich te melden, klopt dat? En zo ja, waar/hoe dient dat te gebeuren?

2 Reacties
Geboren Amsterdammer
Geboren Amsterdammer29 nov. 2020 - 10:48

Bij Kassa zelf.

Redacteur
Redacteur 29 nov. 2020 - 23:56

Hi Rombeek, Je kunt je melden via kassa@bnnvara.nl. Het fragment terugkijken kan bovenaan deze pagina, daar staat het fragment. Met vriendelijke groet, Danny

RobRoel
RobRoel29 nov. 2020 - 0:26

Rij al 2 jaar een Leaf (2e generatie). Bevalt erg goed. Inderdaad niet de aantal beloofde km’s maar een benzine auto rijdt ook nooit de genoemde verbruikcijfers (bijv 1 op 20) Mijn dealer heeft mij in 2018 wel verteld dat o.a. Buitentemperatuur, Snelheid, Airco/Verwarming een negatieve invloed heeft op de actieradius. Ik weet wel dat een taxibedrijf andere eisen stelt aan een auto dan een “gewoon” zakelijke rijder. Al sinds de eerste introductie van elektrische auto’s is bekend dat de actieradius niet gehaald wordt. Het is daarom een verantwoordelijkheid van de dealer om de koper te informeren MAAR ook van de koper om onderzoek te doen naar de voor- en nadelen.

1 Reactie
Leafrijder
Leafrijder30 nov. 2020 - 2:15

Helemaal mee eens. Heb dit jaar 290 km kunnen laden. Het is de gebruiker die bepaald hoe snel de accu leeg is. Wat ik mis is de koeler voor het laden. Voor de rest fijne auto om mee te rijden.

Pieter van Heeswijck
Pieter van Heeswijck28 nov. 2020 - 18:54

Ik heb de leave, bij aankoop werd al uitgelegd dat 378 niet klopte maar 275 wel reeel te verwachten was. De werkelijkheid is 180-200. Ik ga nooit meer een nissan kopen, een vergelijkbare kia e-nero haalt met gemak 400

Koos9
Koos928 nov. 2020 - 18:52

ik rijd zakelijk een Leaf, geen taxi. Heb er net zoveel last van, auto haalt maximaal 190 km. Al diverse malen bij dealer in Breda over geklaagd, halen alleen schouders op!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!