Nieuwe auto hard op weg naar milieunorm
04-11-2010
• leestijd 2 minuten
Autofabrikanten gaan de Europese normen voor zuinige auto's in 2015 ruimschoots halen, zo blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Transport & Environment (T&E), een milieuorganisatie die de bedrijfstak kritisch volgt. Voor Natuur en Milieu, dat verbonden is aan T&E, is het rapport reden om te pleiten voor scherpere normen.
In het rapport staat dat de uitstoot van de nieuwe auto's die vorig jaar verkocht werden gemiddeld met 5,1 procent per kilometer omlaag is gegaan. Alle autofabrikanten drongen de gemiddelde uitstoot terug en dat varieerde van 2 procent tot 10 procent.
De sloopregelingen die overheden invoerden na het uitbreken van de financiële crisis hebben daarbij een rol gespeeld, maar meer dan de helft van de verbetering is toe te schrijven aan betere techniek, aldus het rapport. Bij het onderzoek is gebruikgemaakt van gegevens van de Europese Unie, die met de auto-industrie afspraken heeft gemaakt over het verminderen van CO2-uitstoot. In 2015 moet die uitkomen op gemiddeld 130 gram per kilometer. Fiat zat daar vorig jaar al dicht bij met een gemiddelde van 131 gram, gevolgd door Toyota met 132 gram. Daimler staat 14e en laatste op de ranglijst met een uitstoot van 167 gram.
T&E kijkt ook naar de vooruitgang per land en daar staat Nederland tiende. Per nieuw verkochte auto nam de uitstoot hier af van 158 gram in 2008 naar gemiddeld 147 gram in het afgelopen jaar. Deze ranglijst wordt overigens aangevoerd door Frankrijk met 134 gram. Nederland steeg van plaats 15 naar plaats 10 en volgens Natuur en Milieu blijkt daaruit dat het belastingvoordeel in ons land voor zuinige auto's werkt.
Toyota maakte vorig jaar de grootste sprong in het terugdringen van de uitstoot van CO2. De verbetering is niet alleen te danken aan de verkoop van kleine en zuinige auto's van het type iQ en Aygo, maar ook aan technische verbeteringen bij de grotere modellen Auris en Aventis. T&E is teleurgesteld over de vooruitgang die Volkswagen als grootste autofabrikant van Europa boekte. Volkswagen heeft wel zuinige modellen maar verkoopt die relatief weinig. Ook de twee Franse autobouwers, Renault en PSA, lieten weinig verbetering zien. Een mogelijke verklaring is het inzetten op het ontwikkelen van elektrische auto's door Renault, aldus het rapport.
ANP