Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Netflix steeds vaker alternatief voor bioscoop

31-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Netflix-930x520

Netflix wordt steeds meer een geduchte concurrent voor bioscopen. Volgens een rapport van de ABN AMRO ziet een groeiende groep videostreamingdiensten als goed alternatief voor de bioscoop. Desondanks is het bioscoopbezoek in Nederland de afgelopen twaalf jaar wel met 55 procent toegenomen.

Online een film kijken is volgens 57 procent van de Nederlanders een goed alternatief voor de bioscoop. Economen van de bank stellen dat dat eind 2017 nog minder dan de helft was.

Vernieuwen

Volgens ABN AMRO moeten bioscopen voldoende vernieuwen om bezoekers te blijven trekken. Bioscopen zouden zich kunnen onderscheiden door comfortabelere stoelen en meer beenruimte. Ook experimenteren met variatie in tarieven voor bioscoopkaartje, zoals vroegboekkorting, zou kunnen helpen.
Bioscopen moeten het steeds minder hebben van exclusiviteit op films. Door toedoen van onder andere Netflix komen films steeds sneller na een première op het streamingplatform. Streamingdiensten zijn niet alleen slecht voor bioscopen, want Nederlanders die vaak films en series kijken via Netflix gaan ook vaak naar de bioscoop. Het is volgens de onderzoekers goed mogelijk dat de populariteit van streamingplatformen ook zorgt voor nieuwe filmliefhebbers.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor