'Nederlandse gamesindustrie in de lift'
23-11-2012
• leestijd 2 minuten
Door de enorme populariteit van games op de tablet en smartphone bloeit de Nederlandse gamesindustrie als nooit tevoren, zo blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van het Taskforce Innovatie Regio Utrecht (TFI). Relatief gezien telt Nederland inmiddels bijna evenveel spelmakers als Japan.
Verdubbeling
Anno 2012 zijn er zo'n 330 bedrijven die samen goed zijn voor maar liefst 3000 banen aan werkgelegenheid. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van het vorige overzicht 2 jaar terug, benadrukken de onderzoekers die de sector in Nederland typeren als een ,,ambitieuze puber met potenties''.
Nederland
De gezamenlijke omzet van Nederlandse gamesproducenten, uitgevers en leveranciers raamt TFI tussen de 150 tot 200 miljoen euro. Dat is niet veel vergeleken met internationale grootmachten als Sony (Playstation), Nintendo en Microsoft (XBox), die per spel vaak al 5 miljoen euro uittrekken. Maar omdat in Nederland geen hardware fabrikant is gevestigd, worden hier ook maar weinig grote producties gemaakt, aldus TFI.
Guerilla Games
Eigenlijk is alleen Guerrilla Games, bekend van het schietspel Killzone, uitgegroeid tot een studio van formaat. De meeste Nederlandse softwaredesigners focussen zich op games voor internet en smartphone waar minder kapitaal voor nodig is. Slechts 1 op de 5 ondervraagde bedrijven maakt nog spellen die in doosjes worden verkocht.
Voorlichting en educatie
Daarnaast zijn de Nederlandse games vaak bedoeld voor voorlichting, educatie en training. Deze worden niet ontwikkeld ter vermaak van het grote publiek, maar speciaal voor een bepaalde opdrachtgever, bijvoorbeeld het ministerie van Defensie of de haven van Rotterdam.
'Mannenbusiness'
Opvallend is dat de gamesindustrie volgens de onderzoekers vooralsnog wel een echte mannenbusiness blijft. Gemiddeld is nog geen 14 procent van de medewerkers vrouw. Ook kent de sector relatief veel middelgrote bedrijven met minder dan 50 medewerkers en weinig zzp'ers.
ANP