Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlandse gamemakers nemen afstand van loot boxes

13-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
videogame console 930x520
De Nederlandse game-industrie neemt afstand van het gebruik van potentieel verslavende en kostbare elementen in games, de zogenoemde loot boxes. In een statement verklaren Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers dat ze willen voorkomen dat in ons vervaardigde games een toegangspoort vormen naar een kansspelverslaving, of dat kansspelen worden vermomd als entertainmentgames. 

Miljardenbusiness

In de internationale game-industrie worden wereldwijd miljarden verdiend met de verkoop van loot boxes, ofwel virtuele schatkistjes, in games. In populaire spellen zoals  FIFA19  kunnen gamers extra's kopen, waarbij ze niet op voorhand weten wat ze krijgen. Ze maken kans op een zeldzaam en zeer gewild voorwerp, maar hoe groot die kans is is onduidelijk. Wereldwijd zijn er zorgen bij toezichthouders over het systeem. Ze zouden gokverslaving bij jongeren in de hand werken, omdat ze zich gestimuleerd voelen om extra’s bij te kopen. 

Zorgen gedeeld

De Nederlandse gamesindustrie vindt het “van groot belang” om hun zorgen over loot boxes te delen. De Nederlandse makers vinden dat zij niet gelijk zijn te stellen aan de grote internationale partijen die voorwerp zijn geweest van het onderzoek van Kansspelautoriteit.
Bij volwassenen zou het verschijnen van loot boxes aanvaardbaar kunnen zijn, maar dat geldt niet voor minderjarigen. 

Dialoog

Het opgestuurde manifest is bedoeld als een uitnodiging aan de Kansspelautoriteit en overige betrokken partijen om de dialoog met de Nederlandse gamesindustrie aan te gaan voor een oplossing. Helemaal verdwijnen zullen de loot boxes niet. Het kan iets leuks hebben volgens René Otto, die samen met de Dutch Games Association het manifest heeft opgesteld. “Denk bijvoorbeeld aan surprise-eieren of het openen van een pakje  Pokémon -kaarten. Daar zaten geen rare mechanismen in en dat was voor een koper best leuk om te openen.”  Wel willen de Nederlandse gamebedrijven dat er meer onderzoek komt naar mogelijke verslavende elementen van de virtuele schatkistjes.
Kassa heeft in november 2017  al laten zien dat veel spelmakers in spelletjes extra opties te koop aanbieden.
Bron: Dutch Games Association

Meer over:

loot boxes, games
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!