Nederlandse consumenten vinden prijzen sterk stijgen
22-09-2021
•
leestijd 2 minuten
•
72 keer bekeken
•
Meer dan vier op de tien Nederlandse consumenten vindt dat de prijzen sterk stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met 43 procent is dat het hoogste percentage sinds het statistiekenbureau het in 2017 begon bij te houden.
De koopbereidheid van consumenten is iets afgenomen en door de oplopende inflatie, lijkt ook het consumentenvertrouwen ook een deuk op te lopen. Dit speelt niet alleen in Nederland, maar in de Verenigde Staten. Zo vinden Amerikanen het momenteel de ongunstigste periode om grote aankopen te doen, blijkt uit een peiling.
Grondstoffen
Het CBS berichtte eerder dat Nederlandse consumentengoederen en -diensten in augustus 2,4 procent duurder waren dan in 2020. Hoewel de inflatie in Nederland veel lager is dan in de VS, worden de oplopende prijzen in Europa scherp in de gaten gehouden door centrale banken.
Er is een sterkere vraag naar grondstoffen waardoor het leven duurder wordt. De prijzen van grondstoffen zijn forst opgelopen en dat vertaalt zich naar de producten in de schappen. Ook door verstoringen in de wereldwijde scheepvaart zijn de internationale vrachttarieven hard gestegen.
Consumentenvertrouwen
Consumenten zijn wel iets optimistischer geworden over de economie en daarmee ook positiever over hun verwachtingen voor de arbeidsmarkt. Het algehele consumentenvertrouwen in september is nagenoeg hetzelfde als in augustus.
De graadmeter voor het consumentenvertrouwen van het CBS kwam deze
maand uit op min 5 tegen min 6 vorige maand. Aan het begin van de
coronacrisis in mei vorig jaar ging het nog om een score van min 31.
Maar het vertrouwensherstel werd vorig jaar al ingezet. In juni dit jaar
bereikte de graadmeter een nieuwe piek op een niveau van min 3. Het
vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit op plus 36. ANP