Nederlandse consument minder bereid te betalen voor online krant
06-05-2009
• leestijd 1 minuten
Nederlandse consumenten zijn minder bereid te betalen voor een online krant dan consumenten in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek 'Outlook for Newspaper Publishing in the Digital Age' van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in samenwerking met de World Association of Newspapers (WAN).
De Nederlandse bereidheid om te betalen voor een online krant ligt aanmerkelijk lager in vergelijking met andere onderzochte landen. De prijs die Nederlandse consumenten bereid zijn te betalen voor een online krant ligt in vergelijking met de huidige prijs voor een gedrukte krant op 38%. Wereldwijd is dit percentage 65%. Dus een Nederlander die een euro betaalt voor zijn gedrukte krant, is bereid voor dezelfde informatie wanneer die online wordt aangeboden nog maar vier dubbeltjes te betalen. Consumenten zijn nog het meest bereid te betalen voor online financieel-, sport- en entertainmentnieuws en achtergrondinformatie.
Wereldwijd gezien is men bereid 97% van het geld dat ze normaal voor een papieren krant neerleggen, te betalen voor specifiek digitaal of online financieel nieuws. Voor online sportnieuws ligt dit percentage op 77%. Volgens Marieke van der Donk, co-auteur van het rapport en verbonden aan PwC, betekent dit dat kranten zich nog meer op specifieke afnemersgroepen (nichemarkten) moeten gaan richten. "Ik zie een duidelijke analogie met business information uitgevers die op succesvolle wijze hun verdienmodel hebben ingericht op 'need-to-know'-informatie. Voor kranten geldt dat alleen voor online financieel-, sport- en entertainmentnieuws en hoogwaardige achtergrondinformatie de consument bereid is te betalen."
Bron: PricewaterhouseCoopers