Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlandse consument kiest vaker bewust

04-02-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ik-kies-bewust-930x520
Mensen in Nederland consumeren vaker maatschappelijk bewust. Zo is het percentage consumenten dat kiest voor de koop van een bepaald product om duurzaamheids-, ethische en/of politieke redenen, gestegen naar 33 procent.  In 2002 lag het percentage 'buycotters', die bijvoorbeeld fairtradekleding kopen, nog op 26 procent.
Boycots
Ook het omgekeerde, het boycotten van een product, wordt door meer mensen gedaan: 15 procent van de consumenten. In 2002 was dat nog maar 10 procent. Dit blijkt uit de studie Kiezen bij de Kassa die het Sociaal en Cultureel Planbureau donderdag publiceert.
Meer flexitariërs
Het aantal flexitariërs (mensen die minder vlees eten zonder vegetariër te worden) is gestegen van 70 naar 77 procent. De groep bewuste consumenten is een gemengde groep, maar heeft een gemeenschappelijke noemer: het gaat veelal om hoger opgeleide burgers. ANP

Meer over:

bewust, consument
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!