'Nederlandse consument is positief ingesteld'
15-02-2010
• leestijd 1 minuten
Na de Finnen, de Zweden en de Denen zijn de Nederlanders de meest optimistische consumenten van Europa. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekendgemaakt. Op meerdere fronten waren de Nederlandse consumenten begin dit jaar optimistischer dan de gemiddelde burger in de Europese Unie.
Het meest onderscheiden Nederlanders zich met hun optimisme over de mogelijkheid het komend jaar geld te kunnen sparen. Ook denken zij positiever over hun eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden, als ook over het economisch klimaat in het komend jaar. De angst voor stijgende werkloosheid is in Nederland bovendien minder groot dan gemiddeld in de EU.
De consumenten in Finland, Zweden en Denemarken zijn verreweg het meest positief. In de andere landen van de EU overheersen de pessimisten. Vooral de Roemenen en de Grieken zijn negatief, maar ook in Hongarije, Bulgarije en Litouwen is de stemming zeer somber, aldus het CBS.
ANP