Nederlandse aanval op Amazon en Sony
24-09-2009
• leestijd 1 minuten
Het Nederlandse technologiebedrijf iRex Technologies wil op de Amerikaanse elektronicamarkt een serieuze concurrent worden van Sony en Amazon.com. Het bedrijf kondigde woensdag de komst van een nieuwe e-reader aan die inspeelt op de groeiende behoefte aan het lezen van digitale boeken.
De nieuwe digitale leesplank ligt in oktober in de winkels en kost 399 dollar. Het apparaat wordt vooralsnog alleen in de Verenigde Staten verkocht. Later dit jaar maakt iRex plannen bekend voor de Europese markt, zei een woordvoerder woensdag.
IRex, een voormalige spin-off van Philips, is sinds 2001 al bezig met productontwikkeling voor digitaal lezen. De technologie van het bedrijf stond ook aan de basis van het eerste product dat Sony op de markt bracht. Amazon heeft echter eind 2007 voor een doorbraak gezorgd door een digitale leesplank, de Kindle, te koppelen aan een groot aanbod aan digitale boeken.
Aan het nieuwe product van iRex hangt nu in vergelijking met de concurrentie een stevig prijskaartje. Samenwerkingsverbanden met boekhandel Barnes & Noble, elektronicaketen Best Buy en telecombedrijf Verizon moeten het bedrijf uit Eindhoven helpen een stevige marktpositie op te bouwen. Via Barnes & Noble is het mogelijk om boeken te kopen, Best Buy zal de e-reader verkopen en Verizon biedt de mogelijkheid om via een snelle mobiele internetverbinding boeken te downloaden.
De vraag naar e-readers is momenteel het sterkst in de Verenigde Staten. In Nederland staat de markt nog in de kinderschoenen. Internetwinkel Bol.com werkt hier samen met Sony aan een doorbraak. ANP