'Nederlanders willen minder keurmerken'
27-11-2014
• leestijd 1 minuten
Zeventig procent van de Nederlanders vindt dat er te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Twee jaar geleden was dat nog 42 procent. Dat blijkt uit een onderzoek dat voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal door Motivaction liet uitvoeren onder bijna 1100 mensen. Van de dertien logo´s en keurmerken voor eieren die aan consumenten werden voorgelegd, was er maar één die een voldoende kreeg: het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.
Weinig kennis over duurzaamheidskeurmerken
"Niet zo verwonderlijk", zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. "Alleen al voor eieren zijn er bijna twintig keurmerken en logo’s. En wat is het verschil tussen een ei?" Ook is er weinig kennis over duurzaamheidskeurmerken. Consumenten kennen het verschil niet tussen logo’s die niet over duurzaamheid gaan en keurmerken. Zo werd het groene blaadje van het Europese keurmerk voor biologische landbouw nauwelijks gezien als betrouwbaar, terwijl dit een breed geaccepteerd en gecontroleerd keurmerk is.
Hulpmiddel bij duurzame aankopen
Een logo dat niet over duurzaamheid gaat, scoorde daarentegen hoog. Dat neemt niet weg dat veertig procent van de Nederlandse consumenten meer vertrouwen heeft in de kwaliteit van een product als er een keurmerk op staat. Keurmerken blijken ook het belangrijkste hulpmiddel bij duurzame aankopen. Ze zijn dus voor consumenten wel degelijk relevant om keuzes te kunnen maken.
Om de tafel
"Dat een grote meerderheid vindt dat er te veel keurmerken zijn, is duidelijk", vervolgt Dalm. "We zitten nu om de tafel met onder andere keurmerkhouders, brancheorganisaties en supermarkten om te kijken wat de mogelijkheden zijn om daar wat aan te doen."