Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlanders willen accounts van overleden familieleden niet overnemen

05-10-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
70 keer bekeken
  •  
sociale_media_05.jpg
Ruim 59 procent van de Nederlanders heeft nog nooit nagedacht over wat er na overlijden met zijn of haar online profielen moet gebeuren. Dat blijkt uit onderzoek van uitvaartverzekeraar Nuvema.
Niet zelf willen beslissen
Opvallend is, dat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) wil dat zijn of haar nabestaanden die beslissing nemen. En dat terwijl maar liefst 59 procent helemaal geen social media accounts van overleden familie en vrienden wil beheren. Een groeiend aantal Nederlanders zit er niet op te wachten om na iemands overlijden beslissingen te moeten nemen over zijn of haar Facebook, Instagram, LinkedIn of Snapchat, of misschien wel dating account.
Bijna helft al eens geconfronteerd met spookaccount
Nog maar weinig mensen zijn zich ervan bewust dat zij tijdens hun leven een enorme hoeveelheid data aanmaken, die voor altijd online blijft staan en waarmee nabestaanden geconfronteerd worden. Zo heeft 81 procent van de Nederlanders helemaal niets geregeld met betrekking tot zijn of haar digitale nalatenschap. Inmiddels is dan ook bijna de helft (47 procent) van de Nederlanders al wel eens geconfronteerd met een 'spookaccount': een online profiel van iemand die al overleden is.
Pijnlijke momenten
Emile de Jong, directeur van Nuvema: "Een verjaardagsnotificatie van iemand die overleden is, een vriendschapssuggestie via Facebook of een gepersonaliseerde nieuwsbrief van een forum waar een overledene actief was - het zijn voor nabestaanden pijnlijke momenten als er niets met de profielen gebeurt. Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat we onze sociale nalatenschap graag door nabestaanden laten regelen, maar dat nabestaanden daar juist niet op zitten te wachten. Een moeilijke situatie als je ermee geconfronteerd wordt. In een tijd van rouw moeten nabestaanden hun aandacht verdelen over het regelen van de uitvaart, het op de hoogte stellen van instanties en het verdelen van vermogen en spullen - een zware periode. Daar komt nu ook nog het groeiende aantal digitale-mediaprofielen bij. Het is van belang dat iedereen nadenkt over wat er na het overlijden moet gebeuren en - waar mogelijk - vast voorbereidingen treft."
42 procent wil dat profielen verwijderd worden
Slechts acht procent heeft weleens met iemand gepraat over zijn of haar eigen digitale nalatenschap en nog eens acht procent heeft voor nabestaanden wachtwoorden en gebruikersnamen opgeslagen. Een aantal mensen (twee procent) schakelt een organisatie in om na overlijden zorg te dragen voor zijn of haar online profielen. Ondanks het feit dat nog maar zo weinig mensen iets geregeld hebben, willen veel Nederlanders (maar liefst 42 procent) wel dat hun online profielen verwijderd worden. Slechts acht procent wil dat alles online blijft staan. Vijf procent heeft als wens dat zijn of haar digitale profiel een online gedenkplaats wordt.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!