Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederlanders klimaatbewuster door coronacrisis

26-05-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
europa klimaat 1127
Veel mensen zijn door de coronacrisis klimaatbewuster geworden en willen zelf een bijdrage leveren. 8 op de 10 Nederlanders neemt zich voor minder te vliegen en ruim driekwart wil de auto minder gebruiken. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek onder meer dan duizend Nederlanders. Toch vragen ook 7 op de 10 Nederlanders zich af of de positieve gevolgen voor het milieu die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, naderhand wel kunnen worden behouden.

Coronacrisis keerpunt in klimaatbewustwording

In 2019 gaf een ruime meerderheid bij een onderzoek van ABN AMRO ook aan duurzaamheid belangrijk te vinden. Toen overwoog echter slechts een kwart minder te vliegen en minder auto te rijden. Door de coronacrisis lijkt een keerpunt te zijn ontstaan in de bewustwording van het belang van het klimaat. De coronamaatregelen hebben schonere lucht en positieve milieueffecten als gevolg. 71 procent van de Nederlanders is er voorstander van dit te behouden. Ook wil 41 procent van de Nederlanders dat de overheid gelijktijdig werk maakt van de economie en het klimaat.

Economisch herstel prioriteit

Voor de meeste Nederlanders verdient economisch herstel nog steeds de hoogste prioriteit, maar klimaat staat volgens ABN AMRO op de tweede plek. Meer dan 80 procent van de burgers die zich zorgen maken over het klimaat vinden dat duurzaamheid hoog op de politieke agenda moet staan, juist nu de samenleving opnieuw moet worden vormgegeven. Dit kan volgens hen onder andere door schoner vervoer en het stimuleren van thuiswerken, de luchtvaart te beperken en te investeren in groene energie.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!