De Gouden Windei verkiezing 2012 is vandaag gestart. Welke marketingclaims vinden Nederlanders dit jaar te ver gaan? Welke fabrikant zette de meest misleidende praatjes op levensmiddelen? De consument mag het zeggen tijdens de online verkiezing voor het Gouden Windei 2012. foodwatch heeft vijf kanshebbers genomineerd. Aan het eind van de verkiezingsperiode krijgt producent van het meest misleidende product het Gouden Windei 2012 namens de consument uitgereikt.
Stemmen
Stemmen op de top vijf van misleiders kan van 22 mei tot 12 juni via
www.foodwatch.nl,
Facebook
, of via de widget hieronder. Aanmoedigen kan op twitter via @foodwatch_nl met #Goudenwindei.
De top vijf
*
Peijnenburg Complete Start Vezels
is allesbehalve een goed ontbijt door de toegevoegde vezels die voor de gezondheid niet meetellen. Het bevat bovendien wel acht soorten suiker en acht verstopte E-nummers.De gezonde rogge-suggestie komt vooral door 7 verschillende kleurstoffen. Kortom, het is een koek, geen verantwoord ontbijt!
*
Zonnatura Avondmelange oplosthee
noemt zich rustgevend, biologisch, natuurlijk en verantwoord, maar bestaat voor meer dan 90 procent uit suiker. Bovendien zijn de ingrediënten in tegenstelling tot de suggestie niet biologisch en amper 'natuurlijk'.
*
Becel Pro-activ margarine met plantensterolen
is eigenlijk een cholesterolverlagend medicijn dat verkocht wordt in de supermarkt. Ondertussen voldoet het niet aan de strenge normen voor medicijnen. Er kleven zelfs mogelijke risico's aan de consumptie van plantensterolen! Een product dat niet thuishoort in het supermarktschap.
*
Slankie Smeerkaas Magere Ham
noemt zichzelf mega-verantwoord en draagt wel zes 'Ik Kies Bewust'-logos. In werkelijkheid zit het vol met vet en zout en zijn de natuurlijke vitamines verdwenen. Daar bovenop stopt Slankie - tegen de IKB-regels - zelfs suiker in de toegevoegde'Magere Ham'.
*
Hero Fruit en Co Multifruit
levert in tegenstelling tot wat er op de verpakking staat geen 30 maar 5 procent van de vitamine A behoefte. Daarnaast draagt het product ten onrechte een weerstandsclaim voor de toegevoegde 'bifidovezel'. Deze is door de EFSA afgekeurd.
Over foodwatch
foodwatch onderzoekt voedselverpakkingen en signaleert regelmatig verschillende vormen van misleiding, waaronder gezondheidsclaims. foodwatch is van mening dat consumenten recht op volledige eerlijkheid over eten hebben. Onder andere omdat de keuzes die ze in de supermarkt maken directe gevolgen hebben voor hun gezondheid. 'Het wordt consumenten echter bewust ontzettend moeilijk gemaakt om echt goede keuzes te maken.' legt Bart van Opzeeland van foodwatch uit. 'Het is dan ook een bittere noodzaak dat we als consumenten zelf transparantie en eerlijke informatie moeten eisen.'
Gelukkig hebben enkele fabrikanten die sinds 2009 onder de loep zijn genomen door foodwatch hun claims aangepast of hun product van de markt gehaald. Tijdens de afgelopen jaren hebben consumenten massaal meegedaan aan de door foodwatch georganiseerde acties en verkiezing. Toch lijken de fabrikanten het over het algemeen niet te begrijpen. In 2011 won Unilever van Blue Band Goede Start ('het wit waar echt geen volkoren in zit'). En in 2010 kreeg Actimel van Danone (met een gezondheidsclaim die niet klopte) het Gouden Windei.
foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of van de levensmiddelenindustrie en werkt aan betere regelgeving met onderzoek en overleg. Samen met consumenten roept foodwatch fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.