Nederlanders gebruiken steeds vaker sociale media
25-01-2020
• leestijd 1 minuten
Nederlanders gebruiken steeds meer social media. Gemiddeld besteden
mensen dagelijks 98 minuten van hun tijd aan social media, oplopend naar
143 minuten onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Met name
Instagram en YouTube worden door meer mensen gebruikt. WhatsApp is het
meest populair met 12,1 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit het Nationale
Social Media Onderzoek 2020 van onderzoeksbureau Newcom.
Het
aantal gebruikers van Instagram steeg van 4,9 miljoen naar 5,6 miljoen.
YouTube ging van 8,7 naar 9,1 miljoen. Het geringe vertrouwen in social
media zorgt er volgens de onderzoekers niet voor dat mensen afscheid
nemen van social media. Ook Facebook zit weer in de lift. Bij de vorige
meting van het onderzoeksbureau bleken veel mensen afgehaakt op dit
platform omdat ze het niet meer vertrouwden. Maar het aantal mensen is
nu toch weer gegroeid met 2 procent naar 10,4 miljoen. Ook Twitter en
Snapchat groeien.
TikTok
TikTok is voor het eerst meegenomen in de
cijfers. De app waarmee je korte filmpjes kan maken op muziek heeft
700.000 Nederlandse gebruikers en is vooral populair bij de jeugd van 15
jaar en ouder.
Voor het onderzoek werden 7000 mensen ondervraagd. ANP