Nederlanders dol op vruchtensap
02-08-2010
• leestijd 1 minuten
Het afgelopen jaar heeft de Nederlandse bevolking in totaal 483 miljoen liter vruchtensap gedronken.
De cijfers van de A.J.I.N, oftewel de European Fruit Juice Association, geven aan dat dit een stijging is van 1,5 procent.
De Nederlandse markt wordt geleid door A-merken die steeds meer concurrentie ondervinden door de verkoop van de minder prijzige huismerken.
Vruchtensap wordt in Europa veel gedronken, Nederlanders staan op een goede derde plaats. Alleen Duitsers en de Cyprioten drinken meer vruchtensap dan Nederlanders. Net als in de rest van Europa is sinaasappelsap veruit de populairste vruchtensap. Daarnaast zijn appelsap en gemengde vruchtensap ook populair.
Uit de cijfers is gebleken dat de groei komt door de gekoelde vruchtensappen.
De verkoop van gekoelde vruchtensappen is het afgelopen jaar met zestien procent gestegen.
Binnen dit segment zagen huismerken hun verkopen met 27 procent toenemen.
Het totale marktaandeel in vruchtensappen is echter van 63 naar 61 procent gedaald.
Bron: levensmiddelenkrant en retailnews