'Nederlanders bezuinigen op dagelijkse boodschappen'
16-12-2013
• leestijd 1 minuten
Winkeliers zien hun omzet volgend jaar naar verwachting opnieuw dalen, zegt het economisch bureau van ING. De terugval in koopkracht van consumenten lijkt gestuit, maar meer ruimte voor uitgaven is niet of nauwelijks aanwezig.
Sectorrapport
De economen van de bank rekenen op een omzetkrimp van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent voor de kiezen had gekregen. Dat staat in een maandag gepubliceerd sectorrapport.
Geen herstel
Onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zullen hun omzet komend jaar niet zo erg zien dalen als in 2013, maar er is nog geen sprake van herstel.
Dagelijkse boodschappen
Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op zijn dagelijkse boodschappen. Supermarkten behalen volgens ING volgend jaar nog wel een bescheiden omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug.
Gebrek aan innovatieve producten
Naast het feit dat de consument de hand op de knip blijft houden, hebben winkels in consumentenelektronica te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. ,,Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.''
ANP