Nederlander minder gul voor moeder
08-05-2010
• leestijd 2 minuten
De Nederlanders zijn op Moederdag minder gul geworden. Zei in 2008 nog twee derde een cadeautje te zullen kopen voor de eigen moeder, bij eenzelfde ondervraging in de afgelopen week was dat gedaald naar 44 procent. Het gaat dan vooral om een geschenk aan de eigen moeder; de schoonmoeder en oma komen er bekaaid vanaf. Uit het onderzoek van het Productschap Tuinbouw blijkt bovendien dat in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zes op de tien mensen een cadeau voor Moederdag wil kopen.
Het bloemetje blijft in ons land veruit het meest favoriete geschenk voor Moederdag. Van de mensen die een cadeau kopen, kiest in ons land 43 procent voor bloemen. Planten staan met 18 procent op de derde plek, na parfum en eau de toilette (20 procent).
In Duitsland, de voornaamste afzetmarkt van de Nederlandse bloemen en planten, scoort het bloemetje hoger als blijk van waardering voor moeder. Van de Duitsers die van plan zijn iets voor Moederdag te kopen, zegt 63 procent bloemen aan te schaffen. Bij onze oosterburen komt snoep (24 procent) op de tweede plaats.
De verwennerij blijkt vooral bestemd voor de eigen moeder. In Nederland trekt bijna 80 procent van de cadeaukopers erop uit voor hun moeder. Ruim een kwart geeft aan dat aanstaande zondag hun schoonmoeder (ook) een geschenk krijgt. In Duitsland liggen deze percentages op respectievelijk 84 en 21.
In Duitsland mogen moeders zich, in tegenstelling tot in ons land, verheugen op een groeiende 'Moederdagmarkt'. Van de ondervraagde consumenten geeft 58 procent aan iets voor Moederdag te kopen. In 2008 lag dit percentage op 51.
Bron: ANP