Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Nederlander bereid tot klimaatmaatregelen

18 feb 2019
  •  
leestijd 1 minuten
klimaatverandering klimaatbeleid aarde broeikaseffect 930
Een grote meerderheid van de Nederlanders (85 procent) is bereid zelf klimaatmaatregelen te nemen. Dat meldt de Unie van Waterschappen op basis van onderzoek dat het heeft laten doen onder 2015 respondenten van 18 jaar en ouder. Ruim de helft van de ondervraagden wil tips over hoe ze dat zelf kunnen doen.
Ruim 65 procent van de Nederlanders heeft weleens te maken gehad met wateroverlast. Veilige dijken en de afvoer van water bij slecht weer vinden de ondervraagden belangrijke thema's. 

Gedrag aanpassen

Nederlanders staan ervoor open om zelf iets te doen, zoals korter douchen en zuiniger omgaan met water (bijvoorbeeld minder vaak de tuin sproeien en de auto wassen). Opvallend is dat jongeren tussen de 18 en 25 jaar minder geneigd zijn hun gedrag aan te passen dan 65-plussers. ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (34)

endemion
endemion18 feb 2019 - 20:04

Wat heeft zuinig omgaan met water te maken met klimaat!?

Overigens is dat klimaatverandering gebeuren veroorzaakt door de mens kul. Weer zoiets dat wanneer je je er dan toch eens echt in gaat verdiepen een heel ander plaatje blijkt dan dat door de MSN ons voorgehouden wordt. De modellen gebaseerd op CO2 (overigens slechts ±0.05% vd atmosfeer) kloppen niet, ze kunnen niet eens het verleden juist voorspellen dan zijn betrouwbare toekomstvoorspellingen ook niet mogelijk en toch worden ze gebuikt. De modellen die echter op de activiteit vd zon zijn gebaseerd werken wel. Klimaat wordt gedreven door de zon dus als de zon een periode meer actief is zal het wat warmer worden op aarde (en op Mars en Venus etc) en omgekeerd.

Lees eens een paar artikeltjes op climategate.nl welke doorgaans zeer deugdelijk onderbouwd zijn om een indruk te krijgen van wat er zoal echt speelt wbt klimaat.

Bonte Specht
Bonte Specht18 feb 2019 - 19:05

Auto wassen op straat of op de oprit zou verboden moeten worden. Kost mega veel water, bij de wasstraat wordt het water hergebruikt, is dus geen verspilling van water.Tuin sproeien? Alleen in de nacht, en beter 1 x goed dan 4x half. Planten kunnen ook met de wortels zoeken naar water.Waarom vaak douchen? Om de dag kan ook, gewoon aan de wasbak met een washand is ook uitstekend om te doen, en je bent dan ook schoon, douchen is comfort, en je hebt het idee dat je schoner bent, maar dat is niet méér dan het idee.Fietsen op korte afstanden is beter voor jezelf en het milieu.Een oude slogan, een beter milieu begint bij jezelf moet maar weer eens van stal worden gehaald

2 Reacties
endemion
endemion18 feb 2019 - 20:06

Let wel op dat milieu en klimaat twee verschillende dingen zijn.

vu2615
vu261518 feb 2019 - 21:35

Als ik na een dag werken thuiskom, stink ik naar staal. Ben werkzaam in de scheepsbouw. Na een douche is dat weer opgelost.

stoethaspel
stoethaspel18 feb 2019 - 18:08

Ok heb al genoeg gedaan boor het milieu. Dat hele milieuverhaal is één groot hersenspinsel en bedacht om de kapitalisten ( beleggers, investeerders) een vette opbrengst te bezorgen van hun ingelegde geld. Alle maatregelen ten spijt leveren niks op alleen wordt de  gewone man geheel uitgekleed en gehersenspoeld Als we het nou maar volhouden dat het allemaal goed is voor het milieu en iedereen die er belang bij heeft of er beter aan wordt ook zo ver krijgen dat ze het verkondigen, gaat het gepeupel vanzelf mee. Onlangs een bezoek gebracht aan Zuid Amerika. Daar vóór de kust van  Peru, etc ligt in zee een gebied van 650 km lang en 275 km breed waar vanuit de zeebodem door vulkanische activiteit zoveel CO 2 werd uitgestoten dat we er met een passagiersschip niet eens naartoe mochten varen omdat het er zo gevaarlijk was. En dan wil men door deze klimaatwetten er voor zorgen dat de CO 2 uitstoot verminderd wordt. De natuur regelt dat zelf wel en neemt z' n eigen maatregelen. En die verhalen dat het steeds warmer wordt in bepaalde delen van de wereld kent zn oorzaak in het gegeven dat de gehele aardbol een fractie verzakt is tov de zon waardoor wij hier in Nederland  nu het klimaat hebben wat men voor 20_ 30 jaar terug in midden Frankrijk had. Maar wie die sprookjes van mn VVD en D66 Zet gelooft, laat je dan maar lekker belazeren.

1 Reactie
pk49
pk4918 feb 2019 - 21:13

"boor het miliieu"? Toch niet al te grote gaten hoop ik.

pk49
pk4918 feb 2019 - 17:43

hoog PVV, aso en FVD gehalte hier.

m.swinkels
m.swinkels18 feb 2019 - 17:39

Gemanipuleerd verhaal. Hoezo onderzoek? Bewijs mij maar dat deze unie dit onderzoek inderdaad heeft gedaan. Dit is hoogst waarschijnlijk een spook onderzoek. Bedoeld om de Inwoners van Nederland om de tuin te leiden want als deze waterschappen minder inkomsten krijgen kunnen ze onder het mom van klimaat hun prijzen te verhogen.

adriaan2
adriaan218 feb 2019 - 17:26

Wil geen medewerker worden van de terreurgroep Klaver, Wiebes, Nijpels.

1 Reactie
pk49
pk4918 feb 2019 - 21:14

doe toch niet zo dom, maatje!!

trudie roeten
trudie roeten18 feb 2019 - 16:58

Ongelovelijk,mwat kom je hiermeenmrare uitspraken tegen.

luky1951
luky195118 feb 2019 - 16:56

Ik heb wel zorg over een schoon milieu, plastic scheid ik. Vuil op straat moet zwaar bestraft worden. En de plastic soep is gekomen doordat schepen overal alles overboordgooiden, moet dus zo snel mogelijk opgeruimd worden. 

2 Reacties
aresta
aresta18 feb 2019 - 17:51

Het zijn niet de schepen die alles overboord gooien. Ik woon langs de Rijn bij de grens met Duitsland. Daar zie je waar al die troep vandaan komt. Dus Duitsland, niet alleen sjoemel auto's maar ook nog eens alles dumpen in de Rijn. En met oosten wind krijgen wij ook nog eens de rook van de kolen centrales over ons heen.

chrzoet
chrzoet23 feb 2019 - 14:39

Juist, morgen begin je!

Jean Festraets.
Jean Festraets.18 feb 2019 - 16:56

Beste,Als de arme en te arme mensen hier niet voor moeten betalen, zou dit moeten gebeuren, ja.  Jean.

luky1951
luky195118 feb 2019 - 16:52

Het wordt warmer wordt op aarde doordat de zon dichterbij komt, niet door CO2. Maar de klimaatdrammers ruiken geld, zeer veel geld Miljarden, dankzij klimaatpaus Nijpels! 

gypsyjoy
gypsyjoy18 feb 2019 - 16:11

Klimaat en CO2 hebben niets met elkaar van doen. Ook rondom Mars en andere planeten is het CO2 gehalte gestegen.Er rijden volgens mij geen auto's op Mars.....deze hele toestand is verzonnen door de big business milieu maffia. Wordt wakker mensen en trap er niet in. Overigens, de zon is de grootste CO2 leverancier, wilt u die uit zetten? Dacht het niet.

ykroese
ykroese18 feb 2019 - 16:09

Heb al maatregelen genomen maar de extreme voorstellen van die D 66 ERS is voor de gewone burger onbetaalbaar bovendien wij als NEDERLAND doen er als burger alles aan maar wat doet de industrie naar mijn mening gewoon door op dezelfde manier als ze steeds doen wij als NEDERLAND doen van alles maar wat doen al die andere landen niet zoveel als dat wij als Nederlanders doen, wij Nederlanders  willen het beste voor deze wereld alleen lijkt het erop dat wij alles betalen maar andere landen totaal niets doen, alles elektrisch maar welk land betaald daar ook aan mee naar mijn gevoeld niemand ,terwijk de wereld niet kunnen redden

2 Reacties
Hybridje
Hybridje18 feb 2019 - 16:49

Vraagje het zijn toch WIJ die de producten komen van de industrie. Als wij die niet meer kopen ook geen industrie. Dus wij zorgen dat de industrie blijft bestaan

chrzoet
chrzoet23 feb 2019 - 14:44

Nederland krijgt schuifdeuren tegen vuile lucht uit het buitenland. Doe ik ook altijd als het buiten de tuin stikt doe ik de tuindeur dicht ... ,

poels.jan
poels.jan18 feb 2019 - 15:55

Nederland kan geen invloed uitoefenen op het klimaat gezien zijn oppervlakte etc. Zolang landen als de VS, Rusland, China, Australië niets doen of niet mee doen  aan het klimaat( verbetering) is de invloed van Nederland "nihil", derhalve zijn de miljardenuitgaven t.a.v. klimaat weggegooid. Bovendien praat men niet over de uitstoot van vliegtuigen, zwaar vervoer etc. Tevens zie ik het vlieg- en wegverkeer niet elektrisch vliegen / rijden. Indien het kabinet de energieprijzen(lees belasting per 01.01.2019) om de bevolking te dwingen zuiniger om te gaan met energie, snijdt dat geen hout, denk dat er een behoorlijke adder onder het gras zit, het is hier drie procent BTW verhoging(waarom??) daar de energiebelasting omhoog, het kwartje van Kok en ga maar door, wordt tijd dat we een regering krijgen die echt rekening met het volk houdt!! en niet als melkkoe gebruikt!!

gerard van tol
gerard van tol18 feb 2019 - 15:52

Ik wil best wat doen, maar dan wel kostenneutraal. Kan helaas met de door leugebeestje Rutte afgeroomde pensioen geen extra uitgaven permitteren. Gewoon de belasting ophoesten op eerste levensbehoeften is al zwaar genoeg.

1 Reactie
Hybridje
Hybridje18 feb 2019 - 16:50

Minder lang douchen is goedkoper. Je moet zelf veranderen dat is het begin

Kees de Coo
Kees de Coo18 feb 2019 - 14:15

Onzin! Eerst die grote landen aanpakken, dan wij.

guust flater
guust flater18 feb 2019 - 14:05

De klimaat maatregelen hebben alleen zin als iedereen op de wereld alle giftige gassen die de zware industrie en van vliegtuigen en scheepvaart met filters te gaan opvangen.Dat beetje wat de gewone bewoners uitstoten is nihil,en ze proberen ons een schuldig gevoel in onze schoenen te schuiven,en daar door ben je bereid om alles te gaan inleveren en dat wat ze nu ook doen met die kinderen is misbruik maken van goed gelovige mensen,en daarmede kunnen ze alles flink omhoog schroeven van vaste lasten,zodat je in de armoede terecht komt en schulden.Want ze hebben er belang bij dat dat gebeurd.Iemand met schulden kun je schuiven en doen waar je ze wil hebben.Daarom laat je niks wijs maken en die dingen die er gebeuren hebben we bijna geen invloed op.Er zijn hele andere krachten bezig in deze wereld.En dat moet je eerst wel willen geloven en begrijpen.Het milieuprobleematiek is veel omvattender dan men denkt.Daarvoor kun je ook lezen in het boek van de grote strijd van Ellen white dan word je het wel duidelijker wat er aan de hand is.

eloise
eloise18 feb 2019 - 14:02

Pas wanneer de laatste boom is gestorven, en de laatste rivier is vergiftigd en de laatste vis is gevangen,zullen we ons realiseren dat we geen geld kunnen eten.(Indiaans spreekwoord)

henkie.penkie
henkie.penkie18 feb 2019 - 13:51

In principe wel bereid, maar dan moet de overheid dan wel met subsidies komen zodat alles betaalbaar is maar niet dat je hiervoor leningen en dergelijke voor moet aanvragen en verder moet het voor de burger géén verplichting zijn want dit is nooit en te nimmer haalbaar wat deze regering wil. Hier mag geen wet over gemaakt worden dat dit je verplicht. Hier houd zich toch geen enkele burger aan en je kweekt ook nog eens grote onrust in het land. Ik wil mee werken maar dit moet wel geen verplichting worden als alleen op vrijwillige basis en vrije wil van de burger.

zoekster1
zoekster118 feb 2019 - 13:43

Wat een stomme poll. Iedereen is bereid klimaatmaatregelen te nemen, als het geen pijn doet. Dan bedoel ik: wie gaat er minder vliegen? Wie wil zonnepanelen zonder subsidie? Nieuw aangeschafte gasfornuis de deur uit? Extra belasting op energie? We willen allemaal wel, maar er liever niets voor inleveren. De tuin minder sproeien, wat korter douchen, pff, ja hoor ik ben ook bereid milieumaatregelen te nemen. Als dat alles is, dan is het een makkie!

vg1971
vg197118 feb 2019 - 13:35

In principe wel bereid, maar daar financieel echt geen verdere mogelijkheden toe. Ik let noodgedwongen al erg op m'n water- en energieverbruik, eet zelden vlees, doe alles op de fiets/rij geen auto en (vlieg)vakanties zijn ook al 7 jaar passé. Uiteraard wordt het afval keurig gescheiden. Dat vind ik wel meer dan genoeg ook inmiddels, met dank aan het regeringsbeleid.

Dasco
Dasco18 feb 2019 - 13:31

En? Politici? Leest u alle onderstaande opmerkingen ook even door? Ja? Graag! Er is namelijk nog veel werk te doen.

Bartus
Bartus18 feb 2019 - 13:16

Al smelt de hele Noordpool,  dan zal het zee spiegel nog niet stijgen wat er is zit  land onder het drijft al, als je ijs klontje in een glas cola gooit is het niveau ook niet veranderd als het ijs gesmolten is , ook de temperatuur is niet gestegen maar juist 1 graad gedaald.Altijd komt eerst de warmte voordat de CO2 vrijkomt!  De zee en de bomen lusten er wel pap van de CO2 Geloof het fake nieuws nooit wat er gesproken in de kamer door  bv D’66 , GroenLinks , PVD , PvdA ze praten terwijl ze de geen bal van weten. En nog te zwijgen over Gore en Obama laat ze eerst maar weer naar school gaan voor ze inzicht krijgen dat ze onzin uit kramen.

Dreef
Dreef18 feb 2019 - 13:10

Wij zijn 71 jaar doen al jaren aan het klimaat maar merk het niet in mijn energienota die bestaat alleen uit belastingen zo worden de burgers gepakt .Erger mij aan het door drammen .Het is echt een druppel op de gloeiende plaat .En ik hoor niets dat Nederland teveel mensen wonen  .Dat is ook heel veel CO2 uitstoot als we daar aan gaan beginnen minder mensen minder uitstoot .zo is het dweilen met de kraan open zonde van al die miljarden die wij als inwoners op MOETEN brengen .

aad piraat
aad piraat18 feb 2019 - 13:01

Even een aanvullende na denker op mijn eerdere reactie. Zie net op het NOS nieuws dat één Saoedische prins (lees milieu onvriendelijke moordende olieboer) op reis is gegaan in zijn enorme privé jet begeleid door zes gevechtsstraaljagers. Ik beloof nu plechtig dat ik mijn vuurkorf van de zomer niet meer opstook als ik deze figuur in een volgende uitzending weer zie reizen zoals zijn voorouders, gewoon milieu vriendelijk op de rug van het zo geheten schip van de woestijn. Tot die tijd lach ik me gewoon een bult.

marleenvanh
marleenvanh18 feb 2019 - 12:42

Als 61 (bijna 62)-jarige BLIJ KINDVRIJE persoon doe ik al het volgende: Al mijn afval scheiden, kort douchen, verwarming lager, bijna veganistisch eten (dit laatste overigens voor de dieren), een nieuwe hoog rendements ketel, extra isolatie aangebracht in huis. Dat vind ik GENOEG!  Mijn tijd zal het wel duren. Niet meer vliegen, niet meer (of electrisch) gaan autorijden? Laten dat de mensen MET kinderen maar doen. HUN kinderen! (Zelf gewild, zelf gemaakt ZELF voor zorgen!!)

mhoek
mhoek18 feb 2019 - 12:22

Lees publicatie in de bijlage van de Volkskrant door 4 zeer bekende wetenschappers die beweren dat klimaatverandering van alle tijden is en dat we daarop weinig invloed hebben. De natuur is in staat zichzelf te herstellen. Waarom hebben we verschillende ijstijden gekend? Dat komt doordat de natuur haar gang gaat. Honderden uitgeven voor uitbanning CO2 helpt nauwelijks tot niet. Lees het artikel!

gossy
gossy18 feb 2019 - 12:20

Ik wil best wel investeren in het klimaat maar vind dan dat de regering er ook iets voor terug moet doen.Nu hoesten de burgers het grootste deel op wat kosten betreft en de grote vervuilers (de bedrijven)worden minder belast.Wij krijgen nu de rekening alvast tenminste 300 euro meer betalen voor energie.Nu maar vast de belasting verhogen voor gas verbruik om dat terug te dringen.Ze vergeten dat niet iedereen zomaar even van het gas af kunnen ook al willen ze wel ze zijn dan afhankelijk van hun verhuurder wanneer zij zorgen voor de electriche aan sluiting voor het kook gebeuren enz.
Maar nu worden we nog even snel uitgebuit door deze super Rutte 2 om nog even zo veel mogelijk geld van de burger af te pakken, onder het mom van het is goed voor het klimaat.Dit kleine landje maakt toch echt geen verschil voor het klimaat wanneer de grote vervuilende landen op deze aardkloot er niet veel aan doen.

Dasco
Dasco18 feb 2019 - 12:06

Meedenken over maatregelen i.v.m. het klimaat? Jazeker! Maar betalen? Hoe? Waarvan? Rutte 2 heeft mij (en vele burgers met mij) een AOW gat bezorgd van 20 maanden. Want....jaja...die AOW leeftijd moest ook "versneld omhoog" anders een probleem op termijn. Zal best maar 20 maanden GEEN inkomen omdat ik niet de tijd kreeg noch het geld verdiende om dat gat op te vangen? Nou dan haal je toch je pensioen naar voren? Uh die is al jaren niet geïndexeerd. Dus armoede ná mijn 67e? Kan de overheid kennelijk geen reet schelen want zij is van haar financieel probleem af door er mij één te bezorgen.  "Alles draait om de centjes" zei een VVD er tegen mij. Ja dat klopt. In bijna 48 jaar Zorgsector en Onderwijs mocht ik alle gevolgen van dat denken in "alles draait om de centjes" op de werkvloer meemaken. Ik wil best investeren in energiemaatregelen..,.geen onwil....maar ik kan dit nota bene door de overheid zelf...niet betalen.     

aad piraat
aad piraat18 feb 2019 - 12:05

Deze poll zal het bedrog van de unie van waterschappen aan het licht brengen en daarmee aantonen dat we met zijn allen gewoon belazert worden m.b.t. het hele klimaat geneuzel. In dit hele fake news traject blijven zaken als de invloed van oorlogen , kernproeven , industriële activiteiten van en in landen welke hier geen boodschap aan hebben en de verandering van de baan van de aarde etc. niet belicht.  

Grunn1
Grunn118 feb 2019 - 12:01

Al zal heel Nederland geen gas meer gaan gebruiken, de helft minder auto rijden en de helft minder vliegen, geen vlees meer eten etc dan zal het wereldwijde effect nog steeds nagenoeg nihil zijn. Het gaat alleen om geld geld geld geld ohja en extra belasting en daarbovenop extra veel belasting.

mineke43
mineke4318 feb 2019 - 12:01

Ik heb geen kinderen, m'n bijdrage wel geleverd. Stoppen met fokken, gaat het vanzelf beter met het klimaat.We worden zo belazerd, aan al dit gedoe wordt enorm veel geld verdiend, je mag 3 X raden in welke zakken (of bij welke zakken) dit terecht komt.Je zou bijna een geel hesje aantrekken.

koos verleg
koos verleg18 feb 2019 - 11:48

Klimaatregelen? Ik geloof er niet in.

bhs
bhs18 feb 2019 - 11:44

Klimaatmaatregelen maar niet overhaast. Eerst goed uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en tegen welke kosten.

Peter Heemskerk
Peter Heemskerk18 feb 2019 - 11:43

Werk al jaren aan het klimaat. Af en toe vliegen. Vertier in de eigen omgeving. Beperkte tijd douchen. C.V  op19.5 graad. Dikke trui aan trekken. Etc

1 Reactie
Grunn1
Grunn118 feb 2019 - 11:59

Heel goed maar enig effect zal hetniet hebben behalve voor je eigen gedachte.