Nederland luisterde meer naar radio in 2008
06-03-2009
• leestijd 1 minuten
Nederlanders hebben vorig jaar meer naar de radio geluisterd dan in 2007. Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde onderzoek Radio Basisondervraging 2008, uitgevoerd door Intomart Gfk. De gemiddelde luistertijd per dag is gestegen van 186 minuten in 2007, naar 194 minuten in 2008.
Volgens het Radio Advies Bureau (RAB) blijkt dat steeds meer mensen radio luisteren via internet. In 2008 gaf bijna 32 procent van de ondervraagden aan regelmatig de ether en kabel links te laten liggen. Het voorgaande jaar lag dat rond de 28 procent.
Volgens het RAB zorgde de financiële crisis in het laatste kwartaal van het voorbije jaar voor minder reclamebestedingen op de diverse radiozenders. Over het hele jaar bezien zijn er echter geen zorgen, want de radiomarkt groeide met 1,4 procent en overschreed daarmee de grens van 260 miljoen euro aan reclameopbrengsten.
RAB-directeur George Bohlander verwacht uiteraard dat ook radiozenders in 2009 te maken zullen krijgen met de recessie, maar dat juist het medium radio er relatief minder last van zal hebben. ,,Adverteerders zullen in deze tijd meer de focus leggen op actiematige en kortetermijndoelstellingen en daarnaast nog meer aandacht geven aan kostenefficiënte media die flexibel en zeer snel inzetbaar zijn, waardoor radio automatisch meer in 'beeld' zal komen'', verwacht Bohlander.
Bron: ANP