Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Nederland loopt achter op 3D-gebied
13-08-2010
•
leestijd 2 minuten
•
50 keer bekeken
•
Het begon jaren geleden met 3D-ansichtkaarten. Anno 2010 vind je van alles in 3D. Van camera's tot televisies en van pornofilms tot kranten. Nederland loopt echter enigszins achter op deze trend. Dat zegt 3D-deskundige en eigenaar van 3D-bedrijf Zero Creative Jean-Pierre van Maasakker.
,,Nederland is heel modern aan de ene kant, maar aan de andere kant ook schuchter'', aldus Van Maasakker. Hij merkt dit via zijn bedrijf, dat hij al vijf jaar runt. ,,Wij krijgen meer opdrachten vanuit het buitenland dan hier in eigen land.''
Dat is bijvoorbeeld te zien als het gaat om een van de laatste ontwikkelingen op 3D-gebied: kranten. Een aantal buitenlandse kranten heeft de voortouw genomen om eenmalig een 3D-editie uit te brengen: de Thaise Bangkok Post, de Britse The Sun en ook de Belgische La Dernière Heure. Lezers kunnen die driedimensionaal beleven via een brilletje.
Nederlandse kranten als de Volkskrant, AD en Trouw laten echter weten geen plannen op dit gebied te hebben. Volgens van Maasakker zal de 3D-krant pas iets worden in Nederland als de bril verdwijnt. ,,Door die bril verliezen kleurenfoto's hun kleur en met een bril je krant lezen is niet handig.''Hoewel Nederland achterblijft, krijgt 3D toch ook hier steeds meer voet aan de grond. Er duiken steeds meer toepassingen op. ,,Het is geen hype meer, want het heeft de toekomst'', zegt Van Maasakker. Dat is volgens hem ook niet meer dan logisch. ,,Het is de meest natuurlijke manier van kijken.'' Zo worden 3D-films in bioscopen steeds gewoner, zegt van Maasakker. ,,Ik durf te beweren dat het niet speciaal meer zal zijn een 3D-bios te hebben, maar dat het standaard wordt.'' Ook voorspelt hij dat tv's in de toekomst allemaal 3D zijn en dat 3D-tv-kanalen normaal worden.
De deskundige ziet verder dat de technologie grote sprongen maakt. ,,Wij ontwikkelen reeds technieken zodat je 3D kunt waarnemen zonder dat brilletje. Voorlopig wordt dit alleen gebruikt voor toepassingen bij musea en als marketingtool, maar nog niet op grote schaal voor de consument.''
En Van Maasakker kijkt nog verder. Een van de meest spannende ontwikkelingen vindt hij holografische beelden. Dit is een manier om een driedimensionale afbeelding van een object om je heen waar te nemen, zonder de beperkende kaders van bijvoorbeeld een TV toestel of projectiescherm. ''We kennen deze manier van 3D projectie van klassieke sciencefictionfilms als Star Trek. Alles wat je daarin zag, geeft weer wat er allemaal komen gaat.''
Bron: ANP