Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Nederland doet mee op Europees hogesnelheidsnet

14-12-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
thalys_tgv_01.jpeg
Het heeft even geduurd, maar Nederland is vanaf zondag aangesloten op het Europese hogesnelheidsnet. De Thalys rijdt voortaan over de hogesnelheidslijn (hsl), waardoor een rit van Amsterdam naar Parijs drie uur en een ruim kwartier duurt in plaats van vier uur en een klein kwartier. ,,Een tijdwinst van 51 minuten'', aldus NS Hispeed, de exploitant van de Thalys. De andere kant is wel dat de Thalys nu niet meer in Den Haag stopt.
Vanaf midden volgend jaar wordt nog een paar minuten extra tijdwinst geboekt als de trein vanaf Amsterdam met 300 kilometer per uur kan rijden. Nu kan dat nog niet omdat het beveiligingssysteem dit nog niet toelaat. Pas vanaf Rotterdam is de Thalys op de volle snelheid van 300 kilometer per uur.
Directeur Michiel van Roozendaal van NS Hispeed sprak van ,,een historisch moment'', ook al liep de trein tijdens de eerste reis over de hsl dik een half uur vertraging op. ,,Dat is niet goed en daar leren we dan ook van.'' Hij beloofde dat de vertraging bij de grensovergang naar België niet structreel van aard is.
Met ingang van zondag rijdt de Thalys zeven keer per dag van Amsterdam naar Parijs. Dat wordt in de loop van het jaar opgevoerd tot uiteindelijk tien keer per dag eind volgend jaar. Van Roozendaal denkt dat de snellere Thalys 40 procent meer klanten trekt. ,,Voor de helft mensen die de reis gaan maken omdat deze snelle verbinding er nu is. Voor het overige deel mensen die al met de trein gingen of met de auto of het vliegtuig.''
De prijzen van de Thalys gaan evenals de snelheid flink omhoog. De prijzen van normale kaartjes gaan met 10 tot 25 procent omhoog, het actietarief met 40 procent. Volgens Hispeed is de verhoging nodig omdat de kosten ook omhoog gaan, zoals die van het beveiligingssysteem en van de energie en omdat het gebruik van de hogesnelheidslijn duurder is dan van het conventionele spoor.
De Thalys is voor Hispeed een rendabele verbinding, dit in tegenstelling tot de ICE naar Duitsland. ,,Toen we ermee begonnen dachten we nog dat er ook een hsl-oost zou komen, waardoor we harder zouden kunnen rijden en duurdere kaartjes konden verkopen. Nu dat niet het geval blijkt, overwegen we andere maatregelen. Zoals de ICE in het binnenland inzetten als intercity-trein'', aldus Van Roozendaal.
De andere hogesnelheidstrein van de NS, de Fyra die rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam, kent inmiddels een bezettingsgraad van 19 procent. Tot nu toe heeft de trein 150.000 passagiers vervoerd. De NS zegt tevreden te zijn met deze bezetting. Gemiddeld over de dag kennen de 'normale' treinen van de NS een bezettingsgraad van 29 procent. ,,Het gaat om een volledig nieuw product'', aldus een woordvoerder van de NS. ,,Mensen moeten hun weg ernaartoe nog vinden.'' ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!