Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Nederland blij met bol.com

06-10-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
lach.jpg
Bol.com is de lieveling van de Nederlandse consumenten. Klanten zijn over vrijwel alle aspecten van de onlinewinkel dik tevreden. Dat blijkt uit een onderzoek van OC&C Consultants naar de tevredenheid van klanten als het gaat om Nederlandse winkelketens, zo meldde OC&C op dinsdag.
Op de tweede plaats staat supermarktketen Albert Heijn, gevolgd door concurrent Jumbo. Ook over Wehkamp, Hema, Blokker en de Bijenkorf oordelen Nederlanders gemiddeld gunstig.
Volgens OC&C is vertrouwen het sleutelwoord voor het succes van een winkel. Van de tien winkelketens waarin klanten het meeste vertrouwen stellen, staan er acht ook in de algemene top 10. Bij gebrek aan vertrouwen is juist een lage plek het gevolg.
Verder blijkt dat lage prijzen niet altijd doorslaggevend zijn, zelfs niet in moeilijke economische tijden. Vier winkelketens die bij de beste tien staan in het 'algemeen klassement' (Albert Heijn, Selexyz, de Bijenkorf en Esprit) scoren slecht als het gaat om lage prijzen. Daar spelen de kwaliteit van producten en een goede winkeluitstraling een belangrijke rol.
Verder valt op dat onlinewinkels hoog door de consument worden gewaardeerd. In de top 10 staat naast bol.com ook wehkamp.nl. Klanten geven de ketens niet alleen een hoog rapportcijfer op het onderdeel 'keuze', maar ook wat betreft service en winkeluitstraling.
OC&C merkt een verband op tussen de waardering van winkelketens en de groei van het betreffende bedrijf. Bol.com realiseerde het afgelopen 'crisisjaar' een omzetgroei van 20 procent, aldus de consultant. Ook bedrijven als Jumbo, Hema en RFS Holland, de eigenaar van wehkamp.nl, kunnen terugkijken op gunstige cijfers.
Het onderzoek van OC&C is in Nederland uitgevoerd onder ruim 2300 consumenten die werden ondervraagd over 47 grote Nederlandse winkelketens. Daarbij werd niet alleen een totaaloordeel gevraagd maar werd ook de waardering gemeten op tien aspecten, zoals lage prijzen en winkeluitstraling. Het onderzoek in Nederland maakt deel uit van een breder onderzoek naar winkelketens in zes landen.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor