Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
'Natrena Stevia meest misleidende product'
03-10-2013
•
leestijd 2 minuten
•
125 keer bekeken
•
Bezoekers van de website van voedselorganisatie foodwatch hebben Natrena Stevia Kristalpoeder uitgeroepen tot het meest misleidende voedselproduct van 2013. Daarmee is de producent van de zoetstof, Douwe Egberts, winnaar van het Gouden Windei. Dat heeft foodwatch donderdag bekendgemaakt.
3 procent Stevia
Volgens foodwatch bestaat een bus Natrena Stevia Kristalpoeder slechts voor 3 procent uit de zoetstof stevia en is deze voor de rest gevuld met het goedkope vulmiddel maltodextrine. Door met grote letters Stevia op de bus te zetten, misleidt producent Douwe Egberts de klant, vindt de organisatie.
Vijf genomineerden
Consumenten konden de afgelopen weken stemmen op vijf producten die foodwatch had genomineerd voor de jaarlijkse Windeiverkiezing. Andere genomineerden waren het perenijsje van Ola Festini, het drankje Red Bull Energy Shot, de Hema slagroomtaart en de puur & eerlijk zalm in bladerdeeg van Albert Heijn.
Ruim 14.000 mensen brachten hun stem uit. Stevia van Natrena kreeg 3908 stemmen, gevolgd door Albert Heijn met 3820 stemmen.
Douwe Egberts: 'Onterecht'
In een reactie zei een woordvoerder van Douwe Egberts de toekenning van het Windei onterecht te vinden. ,,Maltodextrine is een toegestaan vulmiddel dat bestaat uit zetmeel. Het wordt gebruikt om een schepje van ons product dezelfde zoetkracht te geven als een schepje suiker. Pure stevia is veel te zoet om puur te verkopen. Ons product voldoet aan alle regelgeving", aldus een woordvoerder.
Prijs niet aangenomen
Hij voelde er dan ook niets voor om het Gouden Windei aan te pakken. De prijs zou donderdag om 9 uur worden uitgereikt op het hoofdkantoor van DE, maar ,,ze mogen de prijs weer mee terugnemen. We zullen ze wel vriendelijk te woord staan".
Gouden Windeiverkiezing
Voedselwaakhond foodwatch organiseert ieder jaar de Gouden Windeiverkiezing ,,om de problematiek van grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaar te maken voor het grote publiek''.