Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Nationale Ombudsman kritisch over DigiD

08-08-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
DigiD-spotlight_01.jpg
De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is niet te spreken over DigiD en de manier waarop de overheid hierover communiceert. ,,Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn'', zegt hij in een maandag gepubliceerd interview in het AD.
Systeem gekraakt
Brenninkmeijer reageert op het aantal fraudegevallen met de digitale inlogcode voor overheidswebsites dat vorige week aan het licht kwam en de berichten dat het systeem is gekraakt. Door het vervalsen van DigiD-codes kunnen criminelen bijvoorbeeld toeslagen voor huur en zorg op hun rekening laten bijschrijven. Het ministerie van Binnenlandse Zaken sprak tegen dat het systeem is gekraakt en dat er maar enkele tientallen gevallen van vermoedelijke fraude bekend zijn.
'Bal wordt bij burger gelegd'
Brenninkmeijer: ,, De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD.'' ,,Uit de klachten die wij binnenkrijgen blijkt dat het een zeer zwak beschermd systeem is'', vervolgt Brenninkmeijer. ,,Voor mensen die verstand hebben van internetcriminaliteit is het blijkbaar makkelijk om fraude te plegen. Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn.''
'Overheid is traag'
Ook worden volgens de Nationale Ombudsman burgers die slachtoffer zijn van fraude niet goed geholpen. ,,De overheid is traag en heeft te weinig oog voor de problemen van de burger. Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat zoveel overheidsdiensten gebruik maken van DigiD, is onduidelijk wie verantwoordelijk is.''
Rapport
Brenninkmeijer neemt de klachten over DigiD mee in een binnenkort te verschijnen rapport over e-mailcontact tussen burgers en overheid. ,,Daar moet maar eens goed naar worden gekeken. De overheid is goed in het oplossen van de eigen problemen, maar het gaat om die 16 miljoen mensen.''
ANP

Meer over:

digid, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor