Nationale-Nederlanden wil goede naam terug
23-04-2010
• leestijd 2 minuten
Nationale-Nederlanden, een van de grootste verzekeraars van ons land, wil het verloren vertrouwen van consumenten terugwinnen met een nieuwe huisstijl en een grootscheeps mediaoffensief.
,,Wij willen het menselijke gezicht terugbrengen. Als je ons belt wil ik niet dat de eerste vraag is: wat is uw polisnummer? Wij zijn tot op het bot gemotiveerd om het vertrouwen terug te winnen'', aldus topman Lard Friese van Nationale-Nederlanden vrijdag tijdens een presentatie van het 'vernieuwde' verzekeringsbedrijf.
De laatste jaren daalde het vertrouwen onder consumenten in de verzekeringssector tot een dieptepunt door grote financiële schandalen zoals de woekerpolisaffaire. Nederlandse verzekeraars maakten vorige maand bekend ongeveer 200 miljoen euro uit te trekken voor te hoge kosten die door ongeveer 100.000 deelnemers in het verleden zijn betaald voor beleggingspensioenen. Nationale-Nederlanden tastte met 50 miljoen euro het diepst in de buidel om pensioendeelnemers te compenseren.
Om het vertrouwen te herwinnen wil Friese terug naar de essentie van verzekeren. ,,Dat is het wegnemen van onzekerheden en oplossingen bieden voor levensechte vragen van particulieren en bedrijven'', aldus Friese.
Ook wil hij verder in de kosten snijden om scherper te kunnen concurreren. In 2009 werden de kosten met 18 procent teruggebracht. ,,Maar we zijn nog steeds niet de beste van de klas en dat willen we wel zijn'', aldus de topman.
Zaterdag begint het 165 jaar oude bedrijf een landelijke campagne op onder meer radio en televisie met als een van de speerpunten de klantgerichtheid. Ook wordt het befaamde logo aangepast en veranderen de hoofdletters in kleine letters. ,,Daar willen we mee zeggen: het gaat niet om ons, maar om Nederland'', zegt Friese.
Bron: ANP