Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Nationale Consumentendag: de meest gestelde consumentenvragen

15-03-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
65 keer bekeken
  •  
verkopen kopen 930
Het is vandaag Internationale Consumentendag. Dit is jaarlijks hét moment om stil te staan bij de rechten én bescherming van consumenten. 

Wat zijn de meest gestelde consumentenvragen?

Volgens de Consumentenbond gaan de meeste vragen van consumenten over: garantie, ruilen en retourneren en over wat je rechten zijn als je vlucht is vertraagd. Wat kun je als consument ook alweer doen als je problemen hebt met de hierboven genoemde punten? Wij frissen je geheugen even op!

Garantie

Als je aankoop binnen zes maanden kapot gaat heb je als consument recht op vervanging of gratis reparatie, tenzij er bewezen kan worden dat het product op een verkeerde manier is gebruikt. Naast de wettelijke garantietermijn van zes maanden kan een aanvullende geldige garantie van pas zijn. 
Na de wettelijke garantietermijn kun je nog steeds recht hebben op gratis reparatie of een vervangend product, mits je kunt aantonen dat er iets mis is met het product. 

Ruilen en retourneren

Bij spijt van een aankoop is het niet vanzelfsprekend dat het product teruggebracht kan worden naar de winkel. Retourneren of ruilen is een gunst van de verkoper en geen verplichting.
Koop je een product online, telefonisch of aan de deur, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Let wel op dat de retournering lang niet altijd kosteloos is. Verkopers mogen retourkosten in rekening brengen. 

Vluchtvertraging

Binnen de EU kunnen consumenten recht hebben op (een deel) compensatie als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Dit geldt voor elke vlucht die vanuit een EU-land vertrekt en voor de vluchten van EU-Luchtvaartmaatschappijen die aankomen in een EU-land.
Waar je als consument recht op hebt hangt af van de vliegafstand en van hoeveel vertraging je hebt opgelopen. Je hebt geen recht op vergoeding als er sprake is van overmacht. Onder overmacht valt bijvoorbeeld een onverwachte staking of erg slecht weer. Bron: Consumentenbond / Rijksoverheid / Europees Consumenten Centrum
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor