Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Naaicentrum Dekker raakt naaimachine van klant kwijt

07-05-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
439 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Al 26 jaar maakt Sjoukje de Jong kleren met haar naaimachine. In februari 2016 gaat Sjoukje naar Naaicentrum Dekker om haar naaimachine aan te bieden voor onderhoud. Als ze de naaimachine in de winkel wil ophalen, krijgt ze niet haar eigen machine terug
Onderhoudsbeurt
In Sjoukje's huis zijn kleden, gordijnen en kussens allemaal gemaakt met de oude naaimachine uit 1990 die destijds 1599 gulden kostte. Ook dochter Floor gebruikt de naaimachine voor school. Doordat de naaimachine zo vaak wordt gebruikt, is hij toe aan een onderhoudsbeurt. Sjoukje brengt de naaimachine naar Naaicentrum Dekker in Leeuwarden.
Afhaalbewijs
Twee weken later zou Sjoukje gebeld worden als ze de naaimachine op kon halen. Bij het afgeven krijgt ze een kopie van het afhaalbewijs. Het originele bewijs zit bij de naaimachine. Omdat ze niet gebeld werd belt ze op 20 februari zelf. Ze krijgt te horen dat haar naaimachine klaar is, maar dat het bewijs is kwijtgeraakt.
'Uw visie is niet die van ons'
Als Sjoukje de naaimachine op wil halen in de winkel, ziet ze dat de naaimachine die voor haar klaar staat, niet haar eigen machine is. De winkelier is er echter van overtuigd dat dit haar machine is. Een maand lang volgt er een discussie en stuurt Sjoukje een aangetekende brief. Hierop krijgt ze het antwoord: "Uw visie is niet die van ons." Ze weet niet meer wat ze moet doen en dus schakelt ze de Belbus in.
Moeizame confrontatie  
Sjoukje's naaimachine heeft ijzeren onderdelen en de onderdelen van de naaimachine in de winkel zijn van plastic. Daarom wil ze graag haar eigen naaimachine terug. Samen met Sjoukje en dochter Floor gaan wij langs bij Naaicentrum Dekker. We spreken ruim anderhalf uur met met winkeleigenaar Josephine de Haas. We stuitten op veel onbegrip en tegenwerking en komen geen steek verder. Zonder resultaat verlaten we de winkel.
Oplossing  
Na een nachtje slapen heeft de winkel toch nog een voorstel gedaan: €250 of een gelijkwaardige machine. Sjoukje heeft voor de laatste optie gekozen. Familie De Jong kan de draad weer oppakken.
Update 19 mei 2016
De naaimachine van Sjoukje is teruggevonden! Na de opnames van 7 mei heeft een onbekende klant zich gemeld bij de winkel. Deze klant bleek Sjoukje's naaimachine thuis te hebben staan. Hoe de verwisseling kon gebeuren en waarom de winkel niet zelf contact heeft opgenomen met deze klant zullen we nooit weten, want de winkel weigert ieder commentaar. Het belangrijkst is in ieder geval dat deze machine weer thuis staat bij de familie De Jong en dat de rode zakdoek van de hond en de broekzak van de zoon weer gemaakt kunnen worden.
Belbus nodig?
Heb jij ook de Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum of mail naar belbus@vara.nl .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!