Na telefoonterreur wil Nederlander nu rust aan de deur
06-07-2010
• leestijd 3 minuten
Een half jaar na instelling van het Bel-me-niet register heeft tweederde van de Nederlanders zich ingeschreven. Toch worden zij nog wel gebeld. Daarnaast lijkt verkoop aan de deur vaker voor te komen, slechts 30% voelt zich voldoende beschermd tegen deze colportage. Het merendeel (62,6%) van de Nederlanders kan zich vinden in het instellen van een Bel-niet-aan-register, de door de overheid aangeboden deurwijzer gebruikt vrijwel niemand. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van onderzoeksbureau CentERdata van de Universiteit van Tilburg. “De teloorgang van de deurbel als communicatiemedium ligt op de loer”, stelt onderzoekster Jorna Leenheer. “De overheid moet snel gericht optreden tegen agressieve colporteurs.”
CentERdata wilde weten of het Bel-me-niet-register, dat eind 2009 is gelanceerd, inmiddels is omarmd door de Nederlandse bevolking, of het werkt en of het heeft geleid tot toename van andere vormen van direct marketing. Daartoe bevroeg ze ruim 1900 Nederlanders over colportage, telemarketing en andere direct marketing kanalen.
Bel-me-niet-register omarmd
Vrijwel alle Nederlanders kennen het Bel-me-niet register (97%) inmiddels, ongeveer twee op de drie Nederlanders heeft zich ingeschreven. Inschrijvingen liggen lager bij 65+-ers: 40% heeft zich niet ingeschreven. Het overgrote deel van de mensen die bij het Bel-me-niet-register staan ingeschreven (74,9%) is in de afgelopen 6 maanden nog wel gebeld, een deel zelfs regelmatig (17,2%).
Toenemende colportage stoort Nederlanders
Ongeveer 90% van de Nederlanders vindt colportage en telemarketing storend, zelfs als het door een bedrijf gebeurt waarvan men al klant is. Als het een benadering betreft voor goede doelen oordeelt men iets positiever, maar toch ervaart het overgrote deel van de Nederlanders (zo'n 85%) ook dit als storend. Het lijkt erop dat colportage iets vaker plaatsvindt dan enkele jaren geleden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is er geen verband met het Bel-me-niet-register. Uit het onderzoek blijkt niet dat geregistreerden in het Bel-me-niet-register vaker via colportage of andere direct marketing kanalen worden benaderd dan niet-geregistreerde Nederlanders.
Overigens heeft
Kassa in januari
van dit jaar nog aandacht besteed aan colportage. De verslaggevers van Kassa hebben toen enkele weken lang, undercover, meegelopen met verkopers van de energiebedrijven: Oxxio, Nederlandse Energie Maatschappij en Nuon. Dat heeft ontluisterende beelden opgeleverd. De energieverkopers gingen namelijk glashard te werk en schuwden geen leugens om maar zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te slepen.
Nederlander onbeschermd tegen colportage
Hoewel 70% van de Nederlanders op de hoogte is van het recht om een aankoop binnen 8 dagen ongedaan te maken, voelt slechts 30% van de Nederlanders zich voldoende beschermd tegen colportage. Opvallend genoeg gaan Nederlanders boven 65 niet vaker in op colportage en gaan ze zelfs minder vaak in op telemarketing. Er is dus geen bewijs dat ouderen kwetsbaarder zijn voor direct marketing.
Overheidsingrijpen nu nodig
Met de toename in colportage en de irritatie van Nederlanders hierover, is het de hoogste tijd voor maatregelen vanuit de overheid. Dit om te voorkomen dat na de telefoon nu ook de deurbel als communicatiemedium wordt gebruikt. Het mag niet zo zijn dat mensen straks voor niemand de deur nog open doen. Het merendeel van de Nederlandse bevolking (62,6%) kan zich vinden in het instellen van een Bel-niet-aan-register, maar de door de overheid geïntroduceerde deurwijzer gebruikt nu slechts een enkeling (3%). “De overheid kan zich niet veroorloven nog lang te wachten met ingrijpen”, stelt Leenheer, senior onderzoeker bij CentERdata. Een Bel-niet-aan-register is volgens haar inefficiënt en moeilijk te handhaven. “In plaats daarvan moet de overheid streng en gericht optreden tegen de agressieve colporteurs. Er moet snel een strenge wetgeving komen tegen de kleine groep colporteurs die het voor de rest verpest.”
Bron: Universiteit van Tilburg