Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Na aandringen Kassa: PSP mag terug bij 1 dode pixel

23-09-2005
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Veel schermen van de Sony’s PlayStation Portable (PSP) bevatten dode (of slapende) pixels. Hoewel dit nogal storend kan zijn, wilde Sony pas omruilen vanaf 6 foute pixels.
Nog maar net te koop in Nederland en bijna niet meer aan te slepen: de nieuwe PlayStation Portable van Sony van 249,- euro.
Maar naast het verkoopsucces is er ook een keerzijde. Op heel veel schermen van de PSP zitten een of meer dode (of slapende) pixels of andere irritante vlekjes. Bij de meeste winkels kan het apparaatje met storende plekjes echter niet worden omgeruild, omdat Sony dat pas bij meer dan 6 puntjes overweegt. Consumenten die naar de PlayStation Servicelijn zijn doorverwezen, hebben hetzelfde te horen gekregen. Die plekjes zijn nou eenmaal onvermijdelijk in het productieproces dus een deel van de PSP-bezitters moet maar genoegen nemen met hinderlijke puntjes op het minuscule scherm. Kassa en de gamers denken daar toch heel anders over.
Zijn dode pixels onvermijdelijk?
In Kassa hebben we al eerder aandacht besteed aan dode pixels in computerschermen. Tijdens de fabricage ontstaan inderdaad altijd dode of slapende pixels en andere onvolkomenheden. Het is vervolgens wel een bewuste keuze van de producent om schermen met die mankementen te verkopen, want in de fabriek wordt alles altijd gecontroleerd. Voor LCD- of TFT-computerschermen is een internationale ISO Norm opgesteld door de branche waarin wordt aangegeven hoeveel dode pixels acceptabel zijn (zie www.nen.nl ). Een 0-pixelgarantie kan wel gegeven worden, maar dat maakt dat het productieproces kostbaarder en daar zal de consument voor moeten betalen. Volgens een uitspraak op 10 september 2001 van de Geschillencommissie Computers -die jammer genoeg niet meer bestaat-, hoeft een consument echter helemaal geen genoegen te nemen met dode pixels en kan een gaaf product eisen. Die ISO Norm geldt overigens nog niet voor kleine schermen zoals die van bijvoorbeeld een mobiele telefoon, digitale camera of PSP. Juist door het kleine formaat is het bij deze producten nog belangrijker dat er geen storende puntjes in zitten.
Sony past garantievoorwaarden voor PSP aan na aandringen van Kassa
Na aandringen van Kassa stelt Sony niet langer niet langer een limiet van een minimaal aantal "dode pixels" voor het omruilen van de PlayStation Portable (PSP). Voor meer informatie verwijzen wij u door naar onderstaande officiële verklaring van Sony Computer Entertainment Europe (SCEE). Mocht u toch nog problemen ondervinden met het terugbrengen van uw PSP, neem dan contact op met Sony of neem de betreffende brief mee naar de winkel.
Op internet zijn programma’s te downloaden die dode of slapende pixels zouden herstellen. Sony zegt niet te weten of dat echt help, aangezien die niet van van het moederbedrijf afkomstig zijn.
Garantievoorwaarden
Tot slot nog wat algemene informatie over garantie:
- De winkelier mag de consument bij een klacht niet afschepen door naar de fabrikant door te verwijzen, de winkelier is te allen tijde het aanspreekpunt.
- Standaard 1 jaar garantie klopt niet. Het gaat om de economische levensduur (afschrijvingsperiode) van een product. De consument heeft niets te maken met fabrieksgarantie en garantie bijkopen is onnodig. Naarmate de economische levensduur verstrijkt, betaalt de consument mee aan de reparatiekosten.
- Als een defect binnen 6 maanden optreedt, is het aannemelijk dat het om een fabrieksfout gaat. De consument hoeft niet te bewijzen dat het artikel normaal gebruikt is (dat heet `een wettelijk vermoeden`). De winkelier moet het kosteloos repareren of vervangen voor een ander exemplaar en als dat niet mogelijk is geld teruggeven.
- Zonder bon geen garantie is onzin. De consument kan ook op andere manieren aantonen dat het artikel in een bepaalde winkel is gekocht, bijvoorbeeld door middel van een bankafschrift of een getuige. Een ondeugdelijk product moet ook zonder de originele verpakking door de winkelier kosteloos worden gerepareerd (max. 3 keer) of worden vervangen.
- Koop is koop, ruilen is geen recht. Een winkelier kan dat wel uit coulance doen.
- Als u er met de winkelier niet uitkomt, kunt u zich wenden tot Kassa of een andere consumentenorganisatie, een geschillencommissie ( http://www.sgc.nl/ ) of juridische stappen ondernemen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor