Na 20 jaar pinnen we nog niet genoeg
22-10-2010
• leestijd 2 minuten
We pinnen nu twintig jaar, maar betalen nog te vaak met geld. Dit jaar wordt de grens van twee miljard pintransacties normaliter geslecht, in 2012 moeten dat er 2,7 miljard zijn.
Met dat doel wordt vanaf dit jaar onder andere de Week van het Pinnen georganiseerd. Dat hebben Currence, het bedrijf achter PIN, en de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen vrijdag bekendgemaakt.
Pinnen is in die periode voor de ontvangende partij in ieder geval gratis. Consumenten maken elke keer dat zij pinnen, kans op het winnen van 250 euro.
Voorafgaand aan de week, die van 1 tot en met 7 november is, worden consumenten en ondernemers bestookt met advertentiecampagnes voor pinnen.
In 1990, toen het merk PIN werd geïntroduceerd, telde Nederland 4500 betaalautomaten. Dat waren er eind vorig jaar ruim 244.000. In 1991 werd er 22,7 miljoen keer afgerekend met de pinpas. In 2009 is dit opgelopen naar 1,945 miljard keer, een stijging van bijna 11 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Bij ongeveer een kwart van alle transacties ging het om bedragen onder de 10 euro. Uit pinnen van die kleine bedragen moet de groei komen.
De campagne om kleine bedragen met de pin te betalen lijkt succesvol. Het gemiddelde bedrag dat met de pin wordt afgerekend zakte vorig jaar tot onder de 40 euro waar dat in 2002 nog 47 euro was.
Volgens een woordvoerder van Currence is het nog steeds zo dat van vijf miljard betaaltransacties op jaarbasis ongeveer twee miljard keer met pin wordt afgerekend en drie miljard keer met contant geld.
Vooral in super en detailhandel wordt gepind
Met het doel het pinnen verder te bevorderen wordt dit jaar voor het eerst 'de week van het pinnen gehouden'. In de maand september werd 172,8 miljoen keer gepind.
Vooral kleine bedragen zouden vaker met de pin afgerekend moeten worden omdat het veiliger is voor ondernemers om geen contact geld in huis te hebben.
Bij de ruim 170 miljoen transacties in september nam de detailhandel een aandeel van 36,6 procent voor zijn rekening, op de voet gevolgd door de supermarkten met 34,4 procent. Vervolgens zijn het op grote afstand de pompstations die een derde plaats innemen met 9,1 procent van de transacties.
De horeca nam 4,7 procent voor zijn rekening, de warenhuizen 3,5 procent. De resterende 8,8 procent komt op rekening van de categorie overige, zoals bijvoorbeeld gemeentelijke instellingen, de apotheek of de sportschool.
Ook al gaat het merk PIN vanaf 2012 ter ziele, het pinnen blijft in Nederland gewoon bestaan. Currence, het bedrijf achter PIN, heeft het pinnen met een chip al omgedoopt tot 'het nieuwe pinnen'.
ANP