Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Motorolie verversen: lokkertje of noodzaak?

12-04-2008
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
21005 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Een knipperend ‘oliekan’lampje op je dashboard? Dan weet je het wel: Hoog tijd om je olie bij te vullen. Meestal is dat ook het jaarlijkse moment voor een afspraak bij de garage om de olie te verversen en, waarschijnlijk dan ook meteen maar een onderhoudsbeurt te laten doen. Is het nodig om je olie jaarlijks te verversen, of is het een lokkertje van de garage om een dure onderhoudsbeurt te kunnen uitvoeren?
Don Quichot
Henk de Groot, oud-directeur van motoroliefabrikant Castrol Nederland, vecht al jaren een eenzame strijd tegen de oliebranche. Volgens hem worden automobilisten onnodig op kosten gejaagd. “Mits je aan een paar voorwaarden voldoet, hoef je motorolie niet of nauwelijks te verversen, bijvullen volstaat.” Onder die voorwaarden verstaat De Groot onder andere het meten van de zuurgraad en het zoutgehalte van de olie. Dit kan met een door hemzelf ontwikkelde peilstokchip, een stukje metaal dat aan vrijwel iedere peilstok bevestigd kan worden. De chip geeft aan wanneer de kwaliteit van de olie ondermaats is. Maar volgens De Groot is dat vaak pas na honderdduizenden kilometers het geval. “Dat bespaart je dus veel geld én het is minder belastend voor het milieu”, aldus de petro-chemicus. Het bewijs levert ie zelf: al jaren rijdt hij zonder zijn olie te verversen.
Rekensom
Als je uitgaat van 6 miljoen auto’s die in Nederland rondrijden, waarvan de olie minstens één keer per jaar wordt ververst, dan praat je al snel over miljoenen euro’s en liters olie. En dat is alleen nog maar Nederland. Dus de belangen zijn groot en Henk de Groot heeft dan ook het gevoel dat hij monddood gemaakt wordt. “Niemand wil mijn verhaal horen, want het gaat over veel, heel veel geld.”
De Groot staat niet helemaal alleen. Ervaringsdeskundigen meldden zich naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf op 4 april 2008 . Zij rijden net als De Groot al jaren hun auto, zonder olie te verversen (of maar af en toe) en onlangs werd de ‘methode De Groot’ bevestigd in een Duitse documentaire, uitgezonden door ZDF, zie hier
Toch reageren wetenschappers sceptisch op de ‘methode De Groot’. Eén van hen is Anton Van Beek, verbonden aan de Technische Universiteit Delft en deskundig op het terrein van de tribologie (alles wat met wrijving, smering en slijtage te maken heeft). Van Beek onderschrijft het nut van het meten van de zuurgraad, maar volgens hem is dat niet genoeg. Hij legt uit dat motorolie toevoegingen bevat, ook wel dope of additieven genoemd. Het is noodzakelijk en tegelijkertijd bij zijn weten onmogelijk, om de hoeveelheid additieven te meten. Er zijn er simpelweg teveel: Additieven die een smerende werking hebben, die voorkomen dat olie schuimt, dat er vuil op de cilinderwand neerslaat, dat de katalysator vervuilt, en ga zo maar door.  Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt. Wil je dus olie besparen, door niet te verversen, dan ben je meer geld kwijt aan benzine, óf moet je toch vaker dan anders je olie bijvullen.
Volgens hem is het logisch dat autofabrikanten een ‘veilige marge’ kiezen bij het vaststellen van het aantal kilometers waarna je je olie zou moeten verversen. Zij gaan uit van een gemiddeld autogebruik, terwijl juist de wijze waarop je je auto gebruikt, bepalend is voor de snelheid waarmee de toevoegingen worden opgebruikt. Bij iemand die veel korte stukjes rijdt, vaak een koude start maakt, zal de oliekwaliteit sneller achteruit gaan dan iemand die vaak lange stukken rijdt, en daardoor de olie warm laat worden. Inmiddels zijn nieuwe auto’s steeds vaker uitgerust met sensoren die het autogebruik meten, en afhankelijk daarvan aangeven wanneer het tijd is voor een servicebeurt, waarbij de olie wordt ververst.
Conclusie
Conclusie: motorolie verversen is, afhankelijk van je autogebruik, niet per se zo vaak nodig als de garage of autofabrikant je wil doen geloven. Maar wil je niet in de problemen komen met bijvoorbeeld garantie, dan is het toch aan te raden om je te houden aan de servicevoorschriften van de fabrikant.
Wilt u uw mening over het olie verversen kwijt? Bent u er mee eens dat olie niet zo vaak ververst moet worden of juist wel? Laat uw mening gelden op ons forum en discussieer mee! Ga nu naar het forum.
Peilstok bestellen en meer informatie over de visie van Henk de Groot? Kijk op www.niveauplus.nl
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!